تحلیل تعارض اولیه عبارات ابن عربی درباره قلمرو نفس رحمانی
ابنعربی عبارات بهظاهر مختلفی در تفسیر نفس رحمانی و تعیین قلمرو آن دارد که ممکن است سبب برداشت نادرست یا حتی انتساب تناقضگویی به وی شود. در بعضی عبارات، نفس رحمانی را به تعین اول، در برخی دیگر به تعین ثانی و در مواضع متعددی، خاص تعینات خلقی اطلاق کرده است. او در عبارات خود، علاوه بر این سه اطلاق، جامعیت نفس رحمانی را مطرح میکند. از کنار هم گذاشتن این موارد و براساس مویدات دیگر در کلام او، میتوان اثبات کرد که از نظر وی، نفس رحمانی حقیقتی گستردهای است که از تعین اول آغاز میشود و تا عالم ماده ادامه دارد و شامل فیض اقدس و مقدس است. ابنعربی در برخی عبارات خود، به این مطلب تصریح کرده است که حقیقت نفس رحمانی چیزی جز شمول بر تمام تعینات حقی و خلقی نیست؛ به همین دلیل است که نفس رحمانی را هم واجب و هم ممکن، هم حادث و هم قدیم معرفی کرده است. ازآنجاکه انسان کامل در قوس صعود، با نفس رحمانی اتحاد مییابد و مظهر تام همه اسما و صفات میگردد، به انسان هم، نفس رحمانی اطلاق کرده است.
نفس رحمانی ، ابن عربی ، صادر اول ، حقیقت محمدیه ، وجود منبسط
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.