بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان 14-7 ساله شهر اهواز

چکیده:
چاقی کودکان در دهه های اخیر در جهان و به ویژه در کشورهای توسعه یافته رو به افزایش داشته و توجه به عوارض آن سبب برنامه ریزی های وسیع برای پیشگیری شده است. این مطالعه در سال 1380، با هدف تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان 14-7 ساله شهر اهواز و بررسی بالینی دانش آموزان چاق انجام شده است. چاقی بر اساس شاخص توده بدن یا BMI بزرگتر یا مساوی صدک 95 برای سن و جنس و یا BMI>30 (هر کدام کوچکتر باشد) در نظر گرفته شد. مواردی که صدک 95< BMI < صدک 85 داشتند دارای اضافه وزن محسوب گردیدند. نمونه گیری به روش خوشه ایدر 4 منطقه آموزش و پرورش شهر اهواز انجام شد. نتیجه بررسی 4793 دانش آموز نشان داد که شیوع چاقی 2.2% و اضافه وزن 6% می باشد از بین کودکان چاق 57.4% دختر و 42.6% پسر بودند. بیشترین شیوع در سنین 14-12 سالگی مشاهده شد. در بررسی بالینی کودکان چاق بر اساس شرح حال و معاینه، در 66.7% موارد حداقل یکی از والدین چاق بودند و 73.1% سابقه دیابت را در حداقل یکی از افراد درجه اول خانواده داشتند. 63.9% عادت به مصرف تنقلات پر کالری داشتند و 92.6% در ساعات زنگ تفریح مدرسه از این مواد استفاده می کردند. فعالیت فیزیکی قابل توجه (حداقل نیم ساعت در روز فعالیت از نوع متوسط تا شدید) فقط در 8.3% این کودکان گزارش شد. 76.8% کودکان چاق روزانه حداقل 6-3 ساعت به تماشای تلویزیون مشغول بودند. در معاینه در هیچ مورد علائمی به نفع بیماری اندوکرین یافت نشد. 25.9% این کودکان ژنووالگوم (زاویه دار شدن اندام تحتانی به سمت داخل در ناحیه زانو) داشتند و در 31.5% آنها پرفشاری خون از نوع سیستولیک مشخص گردید. بر اساس نتایج به نظر می رسد شیوع چاقی در منطقه ما در مقایسه با سایر کشورها هنوز پایین است ولی جهت پیشگیری ضروری است که در ابتدا مربیان بهداشت مدارس و بعد والدین کودکان در این زمینه آموزش ببینند. هم چنین غربالگری از نظر پرفشاری خون در کودکان چاق توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p250095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!