استفاده از سوند دبل جی پس از ترانس اورترال لیتوتریپسی در بیماران با سنگ حالب: نیاز یا تحمیل هزینه؟

چکیده:
بررسی مطالعات گذشته نگر بیانگر این واقعیت است که گذاشتن سوند دبل جی بدنبال یورتروسکوپی و لیتوتریپسی درون اندامی غیر ضروری است.در این بررسی نیاز یا عدم نیاز به سوند دبل جی به دنبال ترانس اورترال لیتوتریپسی در بیمارانی که ضمن عمل عارضه ای نداشته اند مورد بررسی قرار گرفته است.
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی می باشد که از سال 1377 تا سال1381 در مرکز پزشکی بیمارستان گلستان اهواز انجام گرفته است، 210 بیمار با روش فوق تحت درمان قرار گرفته اند و از نظر نیاز یا عدم نیاز به سوندJJ مورد بررسی قرار گرفته اند. پس از انجام عمل جراحی در صورت موفق بودن عمل و اطمینان از عدم صدمه به حالب بیماران به دو گروه 180 نفره بدون سوند (گروه شاهد) و30 نفره با سوند (گروه آزمایش یا گروه دوم) تقسیم شده اند، در گروه آزمایش سوند بمدت یک هفته استفاده شده است ضمنا هر گروه بعد از پایان عمل جراحی بمدت بیست و چهار ساعت از نظر وجود درد کولیکی و علایم تحریکی مثانه و تب در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفته اند. بیماران یک هفته و یک ماه بعد، با KUB و سونوگرافی از نظر وجود سنگ باقیمانده و عوارض پیگیری شده اند.
اندازه سنگ در هر دو گروه یکسال بوده است مقایسه زمان عمل جراحی از نظر آماری معنی دار بوده است (P<0.01). مدت عمل در گروه اول بطور متوسط 23 دقیقه (بین 18-30دقیقه) و در گروه دوم 27 دقیقه (20تا 32 دقیقه) بوده است. در طی بستری شدن 15بیمار از گروه شاهد (8.33%) و از گروه آزمایش یا آزمون 2 نفر (6/6%) فقط نیاز به تزریق پنجاه میلی گرم پتیدین داشته اند (P<0.05) بیست چهار ساعت بعد از عمل همه بیماران مرخصی شده اند. در گروه آزمایشی 4 نفر (33/13%) از علایم تحریکی مثانه مانند تکرر ادرار و درد فوق عانه و احساس فوریت شکایت داشته اند ولی در گروه اول پنج نفر از علایم تحریکی شکایت داشته اند (17/2%) (P<0.05) همه بیماران با داروی آنتی کولینرژیک بلادونا پی بی مرخص شده اند. شش هفته بعد علایمی از تنگی حالب و یا هیدرونفروز را نشان نداده است، با در نظر گرفتن اینکه معیار ما درصد عاری شدن از سنگ و سایر عوارض بوده است، که تفاوتی ور گروه مشاهده نشده لذا می توان نتیجه گرفت که استفاده از است بطور معمول در بیماران بدون عارضه غیر ضروری است و فقط با صرف هزینه اقتصادی و علایم تحریکی مثانه همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p250108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!