بررسی عوارض حاد حین جایگذاری کاتترهای موقت همودیالیز

چکیده:
گذاشتن کاتترهای موقت می تواند نجات دهنده جان یک بیمار نیازمند به همودیالیز اورژانس باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان بروز عوارض حاد در زمان جایگذاری کاتترهای موقت در بخش نفرولوژی بیمارستان گلستان اهواز می باشد. جهت 670 بیماری که نیاز به همودیالیز اورژانس داشتند و راه مناسبی جهت انجام آن وجود نداشت، 800 مورد کاتتر موقت جایگذاری شد. اکثر این بیماران افرادی بودند که جدیدا تشخیص نارسایی مزمن انتهایی کلیه داشته و با علائم اورمی مراجعه کرده و راه دائمی برای همودیالیز نداشتند. سایر موارد شامل بیماران با نارسایی حاد کلیه، بیماران پیوندی با عدم کارکرد اولیه کلیه پیوندی، بیماران دچار مسمومیت های مختلف و نهایتا موارد معدودی بیماران نیازمند به پلاسما فرزیس یا تغذیه وریدی بوند. 580 کاتتر در ورید ساب کلاوین و 150 کاتتر در ورید انترنال جوگولار و 70 مورد در ورید فمورال جایگذاری شد. از تعداد 670 بیمار 400 مرد و 270 زن بودند محدوده سنی بیماران از 4 سال تا 91 سال(متوسط سنی 49 سال) بود. یک بیمار فوت کرد که علت مرگ هموتوراکس وسیع بود. یازده بیمار دچار پنوموتوراکس شدند که 2 نفر با درمان کونزرواتیو کنترل شده و مابقی نیازمند چست تیوپ شدند. شش بیمار دیگر هموتوراکس پیدا کردند که با چست تیوپ کنترل شدند. دو بیمار هموپتزی شدید پیدا کرده که با درمان کنزورواتیو کنترل شد. در 160 مورد پونکسیون شریانی اتفاق افتاد که در 6 مورد هماتوم قابل توجه ایجاد شد. 1 مورد هماتوم تخلیه شد و مابقی با درمان کونزواتیو کنترل شدند. 1 مورد آریتمی بطنی به صورت تاکی کاردی داشت که با درمان دارویی کنترل شد. 60 بیمار از درد محل پونکسیون شاکی بودند که تماما با مسکن کنترل شد. عوارض مهم شامل هموتوراکس و پنوموتوراکس در بیمارانی دیده شد که عمدتا جهت آنها کاتتر ساب کلاوین جایگذاری شده بود. گر چه کاتترهای موقت همودیالیز نجات دهنده جان بیمار هستند ولی می تواند همراه با مرگ و میر به خصوص موربیدیتی باشند. توصیه می شود جهت کاهش عوارض حاد و درمان مناسب آنها آموزش کافی و مناسب به دستیاران جهت جایگذاری و تشخیص عوارض داده شود. کاتترها توسط افراد مجرب کار گذاشته شوند و با توجه به عوارض کمتر کاتترهای انترنال جوگولار از این روش بیشتر استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p250114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!