مدل سازی حجم تجاری درختان توده های خالص و آمیخته در جنگل آموزشی- پژوهشی دارابکلای ساری با استفاده از الگوریتم های ناپارامتریک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حجم تجاری درختان متغیر مهمی برای تصمیم گیری و تحلیل اقتصادی در مدیریت جنگل است. در این راستا، مدل سازی و براورد حجم تجاری در جنگل های هیرکانی پیش نیازی برای اجرای طرح های مدیریت پایدار جنگل است. به دلیل محدودیت هایی مانند زمان و هزینه و فقدان حجم سنجی محلی یا عمومی در معادلات، اغلب مدیران جنگل از عوامل گسترش سنتی برای تخمین حجم استفاده می کنند. بنابراین، استفاده از متغیرهای مستقل در مدل سازی حجمی گام مهمی در برازش مدل ها برای نمایش است. در پژوهش پیش رو حجم تجاری پارسل های 14، 16 و 24 از جنگل آموزشی- پژوهشی دانشکده منابع طبیعی ساری واقع در دارابکلا از توابع شهرستان ساری با استفاده از دو الگوریتم ANN و CART مدل سازی شد. پس از جنگل گردشی با توجه به هدف پژوهش، توده هایی با تیپ های مختلف جنگلی راش خالص، ممرز خالص و راش- ممرز بررسی شد. در هر تیپ، سه توده نیم هکتاری و در هر توده حداقل سه قطعه نمونه 20 ×20 مترمربعی پیاده شد و مشخصه های کمی شامل ارتفاع کل، ارتفاع تنه (طول)، قطر برابر سینه و مشخصه کیفی شامل درجه پوسیدگی تمام درختان سرپا اندازه گیری شد. همچنین، 20 درخت افتاده از گونه های راش و ممرز در سطح کل جنگل انتخاب و مشخصات طول (متر) و سطح مقطع (سانتی متر) به ازای هر دو متر از تنه آن ها اندازه گیری شد. سپس، حجم واقعی درخت در قالب قطعه های مختلف تنه و براساس رابطه اسمالیان محاسبه شد. درنهایت، از الگوریتم های ANN و CART برای مدل سازی حجم درختان سرپا از درختان افتاده در محیط نرم افزارSTATISTICA12.0  استفاده شد. ضریب تبیین R2 برای مدل سازی سه توده راش خالص، ممرز خالص و آمیخته راش - ممرز با دو الگوریتم ANN و CART به ترتیب (82/0 و 77/0)، (44/0 و 72/0) و (91/0 و 84/0) بود. نتایج نشان داد نشان داد الگوریتم ANN با ضریب تبیین 91/0R2= و مجذور میانگین مربعات خطا 51/10 درصد عملکرد بهتری داشت. همچنین، عملکرد این الگوریتم برای توده آمیخته راش - ممرز نسبت به هر یک از توده های خالص راش و ممرز بهتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!