گزینش لاین های جو لخت با استفاده از شاخص انتخاب ژنوتیپ ایده آل (SIIG) در مناطق اهواز و داراب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 جو (Hordeum vulgare L.) دارای وسیع ترین گستره پراکندگی جغرافیایی در بین همه غلات است. تحقیقات و توسعه جو بدون پوشینه در حال حاضر، تاکید بیش تری بر خوراک دام، صنایع غذایی و مصارف صنعتی دارد. از آنجایی که صنایع مختلف ویژگی های خاصی را می طلبند، انتخاب تنوع اهمیت بیش تری پیدا می کند. هدف از این تحقیق، ارزیابی و انتخاب لاین های برتر جو لخت با عملکرد بالا و خصوصیات زراعی مطلوب با استفاده از شاخص انتخاب ژنوتیپ ایده آل بود.

مواد و روش ها

به منظور گزینش لاین های برتر جو لخت در مناطق گرم کشور به ویژه اهواز و داراب، تعداد 72 لاین خالص در قالب طرح بدون تکرار حجیم شده (آگمنت) به همراه سه شاهد (رقم لوت و دو لاین امید بخش EHB-87-4 و EHB-85-9) بررسی شد. این تحقیق در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب در سال زراعی 1400-1399 انجام شد. به منظور انتخاب بهترین لاین های جو لخت برای اهواز و داراب به طور جداگانه و انتخاب برترین لاین ها برای هر دو منطقه از نظر عملکرد دانه و سایر صفات مورد بررسی به طور هم زمان، از شاخص انتخاب ژنوتیپ ایده آل (SIIG) استفاده شد. شاخص SIIG بر اساس صفات عملکرد دانه، تعداد روز تا ظهور سنبله، تعداد روز تا رسیدگی فیزیولوژیک، ارتفاع بوته و وزن هزار دانه محاسبه شد.

یافته ها

نتایج تجزیه واریانس صفات زراعی جو لخت نشان داد که بین بلوک ها تفاوت معنی داری در هر دو منطقه اهواز و داراب وجود نداشت (به جزء وزن هزار دانه در داراب). مقادیر وارثت پذیری صفات مورد بررسی در مواد ژنتیکی ارزیابی شده پایین بود، به طوری که بیش ترین و کم ترین مقدار وراثت پذیری لاین های خالص به ترتیب مربوط به صفات تعداد روز تا رسیدگی (37/0) و عملکرد دانه (01/0) بود. نمودار گرمایی نشان داد که بیش ترین طول دوره رسیدگی، ظهور سنبله، ارتفاع بوته و عملکرد دانه مربوط به ایستگاه داراب بود. نتایج شاخص SIIG در اهواز نشان داد که تعداد 19 لاین جو لخت با مقادیر 600/0SIIG ≥ و در داراب تعداد 24 لاین جو لخت با مقادیر500/0SIIG ≥ جزو لاین های برتر در این مناطق بودند. بر اساس نتایج میانگین شاخص SIIG، لاین های شماره 52، 22، 33، 66، 5، 53، 24، 48، 18، 27، 51، 25، 81، 21، 46 و 19 به ترتیب با مقادیر 500/0SIIG ≥ در هر دو ایستگاه داراب و اهواز جزو لاین های برتر از نظر عملکرد دانه و سایر صفات زراعی بودند.

نتیجه گیری

در مجموع لاین های شماره 52، 22، 33، 66، 5، 53، 24، 48، 18، 27، 51، 25، 81، 21، 46 و 19 برای آزمایشات پیشرفته انتخاب و توصیه شدند. همچنین، شاخص SIIG یک روش موثر و کاربردی در انتخاب ژنوتیپ های برتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!