تاثیر میزان آلودگی غده های بذری سیب زمینی به اسکلروت هایRhizoctonia solani در شدت و وقوع بیماری شانکر ریزوکتونیایی ساقه زیر زمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شوره سیاه یا آلودگی غده ها به اسکلروت Rhizoctonia solani Kühn از بیماری های مهم در دستورالعمل استاندارد ملی سلامت غده های بذری سیب زمینی است. در این پژوهش نقش زادمایه بذرزاد و خاکزاد در وقوع و شدت شانکر ریزوکتونیایی ساقه زیرزمینی بررسی شد. غده های بذری با شش سطح متفاوت آلودگی به شوره سیاه در سه نوع خاک ضدعفونی شده، ضدعفونی نشده و ضدعفونی نشده+زادمایه در شرایط گلخانه کشت شدند. ارزیابی براساس تعداد ساقه های تولید شده، درصد وقوع و شدت شانکر ریزوکتونیایی انجام شد. بیشترین شدت بیماری در خاک ضدعفونی نشده+زادمایه و غده های بذری با سطح آلودگی‏ بیش از 15 درصد مشاهده شد. کمترین شدت شانکر مربوط به غده های بذری بدون آلودگی یا غده های بذری با آلودگی کمتر از 1 درصد و 5-1 درصد بود. به طور کلی در همه تیمارهای خاک، غده هایی که آلودگی آن ها بیش از 5 درصد بود، 100-70 درصد ساقه های تولید شده بیمار بوده و شدت بیماری حداقل 30 درصد افزایش یافت. لذا توصیه می شود برای کشت و کار سیب زمینی از غده های بذری عاری از اسکلروت و یا کمتر از5 درصد استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!