پیش آگاهی بیماری زنگ زرد گندم دیم در استان کرمانشاه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف پیش آگاهی همه گیری زنگ زرد، گندم‏زارهای دیم درچهار پهنه ی کانون آلودگی به این بیماری در شهرستان های سرپل ذهاب و گیلان غرب (گرمسیری) و اسلام آباد غرب و ماهیدشت (معتدل) استان کرمانشاه در سال های  97-1388 انجام شد و به منظور ارزیابی همبستگی داده های هواشناسی با رخداد همه‏گیری، ویژگی های زمینه ساز گسترش بیماری شناسایی و پایش شد. بیماری در سال های 91-1390 و 96-1395 و 97-1396 بدون بروز هیچ گونه جوش زنگ زرد در کانون های آلودگی استان، سال های 90-1389 و 92-1391 و 93-1392 و 94-1393 با آلودگی پایین و پراکنده، و سال های 89-1388 و 95-1394 با آلودگی بالا همه گیر شد. آزمون آماری تجزیه به مولفه اصلی (Principal component analysis) داده های هواشناسی و پایش بیماری در این دوره ده ساله نشان داد که شمار روزهای بارانی از مهر تا اردیبهشت ، دوره های دربرگیرنده روزهای پیاپی با دمای کمینه ی 9-6 درجه سلسیوس و نم بالای 60 درصد و بلندترین دوره روزانه با این ویژگی، میانگین بیشینه درصد نم بهمن ماه و میانگین کمینه دمای اسفندماه برترین نشانگرهای رخداد همه گیری زنگ زرد در هر چهار پهنه ی مورد بررسی بودند. دو ویژگی روزهای یخبندانی و روزهای با دمای کمینه ی زیر10- درجه سلسیوس برترین نشانگرهای پیش بینی زمان بروز بیماری بودند. همخوانی این یافته ها با مدل رگرسیون ترتیبی برازش شده نشان داد که پیش بینی سال همه گیری زنگ زرد در استان کرمانشاه و زمان بروز بیماری در دیم زارهای هر پهنه با کمک این شناسه های کلیدی در پایان اسفندماه هر سال انجام پذیر است. سپس کارآیی مدل برازش شده در پیش بینی صحیح، از نبود رخداد بیماری زنگ زرد در سال 1396 و آلودگی پایین در سال 1397 راستی آزمایی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!