رابطه سبک های تفکر و سبک های حل مسئله با هم وابستگی همسران بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از معضلات سوء‌مصرف مواد به‌عنوان یکی از چهار بحران جهانی، هم‌وابستگی است که درنهایت موجب سوق شخص دارای هم‌وابستگی به اعتیاد می‌شود. هدف پژوهش، بررسی رابطه سبک‌های تفکر و سبک‌های حل مسیله با هم‌وابستگی همسران بیماران مبتلا به سوء‌مصرف مواد بود.

روش‌بررسی: 

روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی همسران افراد دارای سوء‌مصرف مواد مراجعه‌کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند. با نمونه‌گیری به‌شیوه دردسترس 42 نفر انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس سبک‌های تفکر (استرنبرگ و واگنر، 1992)، مقیاس سبک‌های حل مسیله (هپنر و پترسن، 1982) و مقیاس هم‌وابستگی (اسپن و فیشر، 1990) به‌کار رفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS نسخه 21 در سطح معنا‌داری 0٫05 صورت گرفت.

 یافته‌ها:

 نتایج نشان داد، مولفه‌های سبک‌های تفکر شامل آزادمنشی، محافظه‌کاری، هرج‌و‌مرج‌سالاری، گروه‌سالاری، کلی‌نگر، اجرایی، قضایی، جزیی‌نگر، درونی، قانون‌گذاری، تک‌سالاری و مرتبه‌سالاری با هم‌وابستگی دارای همبستگی چندگانه بودند (0٫001>p) و این دوازده مولفه باهم 49٫6درصد از واریانس هم‌وابستگی را تبیین کردند. همچنین مولفه‌های سبک‌های حل مسیله شامل اعتماد به حل مسایل، سبک گرایش-اجتناب و کنترل شخصی با هم‌وابستگی دارای همبستگی چندگانه بودند (0٫001>p) و این سه مولفه باهم 63درصد از واریانس هم‌وابستگی را تبیین کردند.

نتیجه‌گیری:

 براساس یافته‌های پژوهش، سبک‌های تفکر و حل مسیله می‌توانند نگرش افراد دارای هم‌وابستگی را درباره مواد‌ مخدر به‌میزان درخورتوجهی تغییر (کاهش) دهند تا با تفکر و تصمیم‌گیری درست در هنگام مواجهه با عوامل استرس‌زا و درخواست‌های غیرمنطقی دیگران به‌عنوان سپری عمل کنند و راه‌حل مناسب را بیابند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!