تاثیر حالتهای نگاشت معنایی افتراقی بر یادگیری و بیاد سپاری واژگان زبان آموزان در بافت زبانهای خارجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر سه استراتژی نگاشت معنایی رابطه کلمه (WR) ، روابط و تعریف واژگانی (LRD) و ارتباطات شخصی با کلمه (PWC) بر یادگیری و حفظ واژگان زبان آموزان ایرانی انجام شد. برای این منظور ، 120 زبان آموز سطح متوسط به سه گروه مقایسه ای و یک گروه کنترل تقسیم شدند که هر کدام دارای 30 نفر بودند. این افراد به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی مذکور و یک گروه کنترل که دو جلسه در هفته در آموزش حضور داشتند، اختصاص داده شدند. گروه های مقایسه ای به سه روش متفاوت نگاشت معنایی مورد آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ آموزشی در مورد کلمات مورد نظر دریافت نکرد و فقط در بررسی و بازنگری کلمات شرکت داشت. پس آزمونهای فوری بلافاصله پس از آموزش و پس آزمونهای تاخیری با فاصله دو هفته ای به کار گرفته شد تا تاثیر مداخلات آموزشی به ترتیب بر یادگیری و حفظ واژگان شرکت کنندگان تشخیص داده شود. نتایج سه آزمون ANOVA یکطرفه و چهار آزمون ANOVA اندازه گیری مکرر بهبود قابل ملاحظه ای را در یادگیری گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل نشان داد که گروه UWR از دیگران بهتر عمل کرده و سطوح بالاتری از یادگیری و حفظ را به دست آورد. از نظر دو گروه کنتراست دیگر ، PWC رتبه دوم و LRD رتبه آخر را کسب کردند. یافته ها WR را به عنوان یک تکنیک موثرتر نشان می دهد که مفاهیم آموزشی آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!