مقایسه نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات بر مبنای اندیشه کوماراسوآمی
نوشتار حاضر به مطالعه تطبیقی نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات، بر مبنای اند یشه کوماراسوآمی می پرد ازد . اهمیت انتخاب اند یشه کوماراسوآمی د ر این تطبیق، براساس امر غیرمنتظره ای است که د ر آثار وی وجود د ارد ؛ یعنی برشمرد ن عناصر نامطلوب د ر مورد هنر اسلامی. این د ر حالی است که سایر هم مسلکان وی با مبانی مشابه به ستایش این هنر می پرد ازند . هد ف ما از این تطبیق اثبات این گزاره است که این عناصر نامطلوب بر کل هنر اسلامی د لالت نمی کند ، بلکه بر بخش خاصی از این هنر، به ویژه مکتب گورکانی، مطابق است و هنری مانند مکتب هرات یکی از نقاط شکوه هنر سنتی مورد تایید کوماراسوآمی است. برای نیل به این هد ف، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، با رویکرد تطبیقی، بهره گرفته شد ه است. حاصل این مطالعه، وجود عناصر غیرسنتی د ر مکتب گورکانی است که با ویژگی هایی مانند توجه به هنرمند به عنوان شخص منحصربه فرد ، تاریخمند ی د ر موضوع، تقلید از ظاهر طبیعت، د نیاگرایی و تجمل گرایی؛ از هنر سنتی فاصله گرفته است. د ر حالی که مکتب هرات با ویژگی های سنتی، قابل شناسایی است که می توان به خاستگاه سنتی آن، قرارگیری هنرمند به عنوان بخشی از یک روند سنتی و د ارا بود ن موضوع و سبک تمثیلی این هنر اشاره کرد .
کوماراسوآمی ، مکتب هرات ، مکتب گورکانی ، نگارگری ، هنر سنتی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.