اثر کاهش فعالیت بدنی از طریق خراش عصب نخاعی بر بیان ژن های درگیر در جریان کلسیم عضله نعلی موش های صحرایی پس از سه مدل تمرین ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال در هموستاز کلسیم درون سلولی از طریق ژن های STIM1/ORAI1 و MG29 در آتروفی عضلانی نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر کاهش فعالیت بدنی از طریق خراش عصبی بر بیان ژن های STIM1/ORAI1 و MG29 در عضله نعلی موش های صحرایی بعد از سه مدل تمرین ورزشی بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع تجربی بود که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1399 انجام شد. تعداد 32 سر موش صحرایی نژاد ویستار به روش تصادفی ساده (قرعه کشی) به 4 گروه شم (sham-CCI)، تمرین استقامتی (CCI-E)، تمرین مقاومتی (CCI-S) و تمرین ترکیبی (CCI-CO) تقسیم شدند. مدت برنامه تمرینی، 6 هفته و 4 جلسه در هفته بود. اندازه گیری بیان ژن ها با روش Real-Time PCR انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.  

یافته ها

تفاوت معنی داری در بیان ژن های STIM1 (001/0=p، 98/134F=)، MG29 (001/0> p،12/245F=) و ORAI1 (001/0=p، 58/152F=) بین گروه ها وجود داشت. بیان ژن STIM1 و MG29 در گروه CCI-CO نسبت به گروه sham-CCI و CCI-E به طور معنی داری بیشتر بود. همچنین، بیان ژن ORAI1 در گروه CCI-CO نسبت به گروه sham-CCI ، CCI-E و CCI-S بیشتر بود (05/0>p).

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که احتمالا کاهش فعالیت بدنی به شکل خراش عصب نخاعی سبب اختلال در هموستاز کلسیم شده و از طرف دیگر تمرینات ورزشی ترکیبی بیان ژن های درگیر در جریان کلسیم را افزایش داده و با اختلال در هموستاز کلسیم و در نتیجه آتروفی عضلانی مقابله می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!