مدل تحلیل مسیر احساس امنیت اجتماعی و قانون گریزی در گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان (مطالعه موردی شهر ارومیه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انجام رفتارهای پرخطر توسط نوجوانان مهم‌ترین عامل به خطر افتادن سلامت و امنیت جامعه در آینده خواهد بود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل تحلیل مسیر احساس امنیت اجتماعی و قانون‌گریزی در گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان انجام شد.

روش تحقیق: 

این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 1361 دانش‌آموز پسر متوسطه دوم پایه دوازدهم رشته انسانی در 15 مدرسه شهر ارومیه سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده‌اند. جهت تعیین حجم نمونه بر اساس روش کلاین (2010) به روش در دسترس تعداد 370 دانش آموز انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش‌نامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387)، پرسش‌نامه قانون‌گریزی میرفردی و فرجی (1395) و پرسش‌نامه احساس امنیت اجتماعی توسط نیازی و فرشادفر (1390) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار 18SPSS و23Amos انجام شد.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری: 

یافته‌ها نشان داد که همبستگی منفی بین احساس امنیت اجتماعی (40/0-) با گرایش به رفتارهای پرخطر در سطح معنی‌داری 01/0 وجود دارد. همبستگی مثبت بین قانون‌گریزی (37/0) با گرایش به رفتارهای پرخطر در سطح معنی‌داری 01/0 وجود دارد. احساس امنیت اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر با میانجی قانون‌گریزی تاثیری معادل 503/0 دارد. در این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که با بهبود امنیت اجتماعی میزان قانون‌گریزی افراد کاهش خواهد یافت در نتیجه احتمال وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان کمتر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!