ردیابی زمان-محدود مقاوم دسته ای از سیستم های غیرخطی کاربردی متشکل از زیرسیستم های متصل دوانتگرال گیره (مطالعه موردی: بازوی ربات)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله، مسیله ی ردیابی زمان-محدود مقاوم دسته ای از سیستم های غیرخطی متشکل از زیرسیستم های متصل دوانتگرال گیره مورد بررسی قرار می گیرد. این دسته ی خاص از سیستم های غیرخطی، قابلیت توصیف تعدادی از دستگاه های عملی از جمله ربات‎های صنعتی ایستا، وسایل دریایی و زیردریایی خودکار، وسایل پرنده ی بدون سرنشین و پاندول معکوس را دارد. با تعمیم روش کنترل مد لغزشی ترمینال و تعریف خمینه های لغزشی غیرخطی ابتکاری، ورودی های کنترلی به گونه ای طراحی می شوند که مدل دینامیکی سیستم مذکور به فرم سیستم غیرخطی کانونیکال تبدیل شده و هدف ردیابی زمان-محدود برآورده گردد. راه کار کنترلی پیشنهادی، پایداری زمان-محدود کلی سیستم غیرخطی حلقه بسته را در حضور اغتشاش و نامعینی‎ کراندار و غیرکراندار تضمین می کند. علاوه براین، رابطه ای برای تخمین زمان محدود همگرایی متغیرهای حالت سیستم به مسیرهای مطلوب استخراج می گردد. رابطه ی مذکور نشان می دهد که سرعت همگرایی در مسیله ردیابی، وابستگی شدیدی به پارامترهای اختیاری موجود در ورودی های کنترلی دارد. در انتهای مقاله، به عنوان مطالعه موردی، طرح کنترلی ارایه شده بر روی ربات دارای دو لینک مورد شبیه سازی کامپیوتری قرار گرفته و نتایج نشان می دهند که ورودی های کنترلی غیرخطی به خوبی قادر به برآورده ساختن هدف ردیابی زمان-محدود هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!