هم بستگی بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان بستری ناشی از حوادث تروماتیک در بیمارستان های شهر قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کیفیت زندگی سالمندان توسط عوامل متعددی مورد تهدید قرار می گیرد. از سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از گزاره های موثر بر ارتقا کیفیت زندگی نام برده می شود. هدف این مطالعه تعیین هم بستگی بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان بستری شده ناشی از حوادث تروماتیک در بیمارستان های شهر قم است.

روش بررسی

مطالعه حاضر٬ یک مطالعه توصیفی هم بستگی است. جمعیت مورد مطالعه این پژوهش٬ سالمندان 65 سال و بالاتر هستند که در فواصل زمانی مهر 1398 الی مهر 1399 به علت حوادث تروماتیک در بیمارستان های منتخب شهر قم بستری بودند. نمونه های این مطالعه که 330 نفر سالمند بودند، براساس روش غیراحتمالی متوالی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های استاندارد سرمایه اجتماعی (اونیکس و بولن)،کیفیت زندگی (لیپاد) و چک لیست مشخصات جمعیت شناختی هستند. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی، ضریب هم بستگی اسپیرمن،آزمون های یومن ویتنی ،کروسکال والیس و رگرسیون چندمتغیره تجزیه وتحلیل شده است. عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری 05/P<0 صورت گرفته است.

یافته ها: 

میانگین سنی افراد شرکت کننده در این مطالعه (6/4)9/70 سال بود. 49 درصد مرد و51 درصد زن بودند. میانگین نمره سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی آن ها به ترتیب (5/13)6/67 و (4/17)6/51 به دست آمد. هم بستگی مثبت و معناداری بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی مشاهده شد (719/0=r، 05/P<0). سرمایه اجتماعی با وضعیت تاهل (000/0=P)،موقعیت محل زندگی (001/0=P)، پوشش بیمه (000/0=P) و سطح تحصیلات (000/0=P) رابطه معناداری دارد.

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعه حاضر نشان مولفه سرمایه اجتماعی بر ابعاد کیفیت زندگی سالمندان عاملی تاثیرگذار و رشد دهنده بوده است، بنابراین در مسیر سالمندی موفق و نیز در جهت پیش بینی مقدمات و نیازهای آن، تقویت و ارتقا این گزاره ارزشمند امری حیاتی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!