تاثیر قیمت گذاری و تبلیغات بر رقابت بین تولیدکننده و خرده فروش با وجود فروش مستقیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آنجایی که همواره اعضای یک زنجیره، مانند تولیدکننده و خرده فروش در طول زمان و در یک فرآیند تکراری، با یکدیگر در تعامل (همکاری) و یا رقابت هستند، مدل سازی ساختار زنجیره تامین در قالب بازی های پویا اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می کند. افزایش دسترسی عموم به فضای مجازی و به تبع آن، افزایش خریدوفروش آنلاین و از طرفی افزایش تمایل تولیدکنندگان به برقراری ارتباط نزدیک تر با جامعه مصرف، ساختار جدیدی را در چارچوب نظری زنجیره تامین، تحت عنوان "بخش مستقیم یا آنلاین" پدیدار کرده است. با ایجاد بخش فروش مستقیم در یک زنجیره تامین، خرده فروش در جذب مشتری و نهایتا سود بیشتر، خود را رقیب تولیدکننده می داند. تاکنون در هیچ کدام از مدل های ارایه شده در چارچوب نظری، رقابت بر سر قیمت گذاری و تبلیغات پویا در زنجیره تامین دوبخشی مطرح نبوده است؛ بنابراین، اهمیت و هدف مقاله حاضر، بررسی رفتار تعادلی در زنجیره تامین محصول قهوه با وجود فروش آنلاین است. همچنین متغیر حالت در این مطالعه، میزان اعتباری است که توسط تبلیغات سراسری برای تولیدکننده (نزد مشتری) حاصل می شود و این موضوع از وجوه تمایز مطالعه حاضر با تحقیقات پیشین محسوب می شود. از نتایج حاصل از بررسی مدل یکپارچه دیفرانسیلی در زنجیره تامین صنعت فرآوری قهوه (بررسی موردی) می توان به بالاتر بودن قیمت تعادلی فروش آنلاین محصول نسبت به قیمت خرده فروشی آن اشاره کرد. همچنین، حجم تبلیغات تولیدکننده در بخش آنلاین از حجم تبلیغات محلی خرده فروش بیشتر بوده و حجم تبلیغات خرده فروش نیز از حجم تبلیغات سراسری تولیدکننده بیشتر می باشد. در این مساله، سود تولیدکننده در بخش آنلاین نیز همواره بیش از سود خرده فروش در بخش سنتی خرده فروشی است. تحلیل حساسیت سطوح تعادلی متغیرهای بهینه نسبت به تغییرات پارامترهای بازی نیز سه روند افزایشی، کاهشی و ترکیبی را در تغییرات سطوح تعادلی نسبت به افزایش مقدار پارامترهای مدل نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2504371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!