نقد و بررسی تفسیر «رویت خداوند به تعلق علم ضروری به خداوند»
رویتپذیری خداوند یکی از مسایل مهم مطرحشده در میان پیروان ادیان ابراهیمی بهشمار میآید. در جهان اسلام نیز طرح این موضوع در قرآن و سنت موجب شد تا مسلمانان در تبیین این مسیله چارهاندیشی کنند. غیر از عدهای از ایشان که به صراحت از اتصاف خداوند به صفات مختص ممکنات سخن میگفتند، بسیاری از مسلمانان خداوند را از صفات خاص ممکنات مبرا دانسته، معنای ظاهری رویتپذیری خداوند را با تنزیه خداوند از صفات امکانی سازگار نمییافتند. تاویل «رویت خداوند به تعلق علم ضروری به او» یکی از مهمترین تاویلاتی است که عمدتا از سوی برخی از امامیه و معتزله مطرح شده است. در این نوشتار سعی میشود تا از طریق توصیفی تحلیلی، صحت این نظریه را باید از (1) بررسی صحت نامیده شدن «علم» به رویت؛ (2) بررسی امکان تعلق آن به خداوند؛ و (3) صحت تاویل رویت خداوند بدان نحو که در قرآن و سنت مطرح شده به علم ضروری مورد تامل قرار گیرد. بررسی این سه عنوان نشانگر قوت تاویل مذکور است؛ اما در عین حال با اشکالاتی مواجه است که ما را به گرویدن به نظریهای دقیقتر، یعنی «تاویل رویت به علم حضوری» متمایل میسازد.
علم ضروری ، رویت خداوند ، معتزله ، تاویل ، تکلیف
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.