تهیه سازه برای ایجاد مقاومت همزمان به سه ویروس ‏PLRV، ‏PVX‏ و ‏CMV‏ در سیب زمینی از طریق ‏RNA Silencing

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیب زمینی در جهان از نظر تولید پس از گندم، برنج و ذرت در جایگاه چهارم اهمیت قرار دارد. به دلیل تکثیر رویشی، ویروس ها از عوامل بیماریزای مهم در سیب زمینی محسوب می شوند. در گیاهان، خاموشی RNA یک ساز و کار دفاعی علیه ویروس هاست. تحقیقات زیادی برای ایجاد مقاومت به ویروس ها با خاموش کردن ژن های خاص آنها صورت گرفته است، اما در نهایت به خاطر فعالیت پروتیین های ویروسی ممانعت کننده از خاموشی RNA، مقاومت گیاه شکسته شده و ویروس قادر به تکثیر و ایجاد خسارت می شود. هدف از این تحقیق ایجاد مقاومت هم زمان برای سه ویروس مهم PLRV، PVX و CMV در سیب زمینی است. قطعاتی از ژن های پروتیین های سرکوبگر خاموشی RNA در ویروس های فوق، به ترتیب P0، P25 و 2b به کمک PCR با آغازگرهای اختصاصی تکثیر و به هم متصل شدند. قطعه نوترکیب ساخته شده در داخل پلاسمید pFGC5941 در جهت سنس و آنتی سنس در دو طرف اینترون تحت پروموتر 35S بصورت تولید کننده RNA با ساختار سنجاق سری قرار گرفت. قسمت T-DNA پلاسمید حاصل به کمک آگروباکتریوم به سیب زمینی رقم آگریا انتقال یافت. لاین های تراریخته به دست آمده به منظور تایید حضور ترانس ژن، توسط PCR بررسی شدند و لاین های تراریخته انتخاب و تکثیر یافتند. در ادامه تحقیق قرار است مقاومت لاین های منتخب تراریخته به سه ویروس سنجیده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!