بررسی اثر هم افزایی نانوذرات اکسید نقره و پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر بیان ژن جزء MexX سیستم افلاکس پمپ در سویه های سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به دارو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در سودوموناس آیروژینوزا  بخشی مهمی از مقاومت دارویی مربوط به سیستم های پمپ افلاکس است. در این مطالعه، اثر ضدمیکروبی نانوذره اکسید نقره و پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر بیان ژن MexX مطالعه شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی-توصیفی 49 نمونه از شهر مشهد جمعآوری و با استفاده از روشهای استاندارد تعیین هویت شدند. سویه های دارای مقاومت چند دارویی برای تعیینMIC  و بررسی فراوانی ژن MexX به روشPCR  انتخاب شدند. روش رقت سازی در براث برای پروبیوتیک، نانوذرات اکسید نقره و ترکیب هردو انجام شد تا MIC وMBC  بدست آید. از روش میکرودایلوشن و تکنیک Real time-PCR به ترتیب برای تعیین رقت اثربخش نانوذرات اکسید نقره و پروبیوتیک و بیان ژن MexX استفاده شد. داده های مربوط به تغییرهای بیان ژن MexX با روش ΔΔCT- 2 با استفاده از آزمون آماری T مستقل در دو گروه تحلیل شد.

یافته ها

تمام سویه ها واجد ژن MexX بودند و تمام آنها به بیش از دو آنتیبیوتیک مقاوم بودند. حداقل غلظت مهار رشد در روش رقت در آگار برای نانوذرات اکسید نقره تا رقت 500 میکروگرم بر میلیلیتر و برای پروبیوتیک تا رقت 16 میکروگرم بر میلیلیتر بود. نانوذرات نقره در مقایسه با پروبیوتیک تاثیر بیشتری در مهار رشد باکتری داشت و میزان این تاثیر نسبت به اثر ترکیبی پروبیوتیک و نانوذرات نقره نیز بیشتر بود (P>0.05).

نتیجه گیری

نانوذرات اکسید نقره و پروبیوتیک اثر آنتی باکتریال برای کاهش عملکرد پمپ افلاکس MexXY-OprM در باکتری سودوموناس آیروژینوزا دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!