مقایسه میزان افسردگی پس از زایمان طبیعی و سزارین اورژانسی در خانم های نخست باردار مراجعه کننده به بیمارستان 22 بهمن شهرستان گناباد (1382)

چکیده:
سابقه و هدف
افسردگی پس از زایمان از اختلالات خلقی دوران تولید مثل زنان است که می تواند تاثیرات سویی بر بهداشت روانی خانواده و همچنین تکامل شناختی و روحی کودک داشته باشد؛ لذا در این راستا پژوهشی با هدف مقایسه میزان افسردگی پس از زایمان طبیعی و سزارین اورژانسی در خانم های نخست باردار مراجعه کننده به بیمارستان 22بهمن شهرستان گناباد در سال 1382 انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است. 52 خانم نخست باردار با حاملگی ترم که سابقه نازایی، بیماری های روحی و روانی و مزمن، سابقه استرس شدید در 6ماه اخیر و همچنین حاملگی و زایمان عارضه دار را نداشته و برای انجام زایمان طبیعی به بخش زایشگاه مراجعه کرده بودند، به روش مبتنی بر هدف انتخاب گردیده و در آنجا برای هریک از آن هاپرسشنامه مشخصات کلی، مقیاس حمایت اجتماعی، کیفیت روابط با همسر وآزمون سلامت روان تکمیل گردید. سپس واحدهای پژوهش تا زمان زایمان پی گیری شدند و خانم های با زایمان طبیعی در گروه شاهد و خانم هایی که بر اثر بروز عارضه ای تحت سزارین اورژانسی قرارگرفتند، در گروه مورد قرار داده شدند. در روز 45بعد از زایمان در صورت احراز شرایط، برای هر دو گروه آزمون افسردگی پس از زایمان ادینبورگ تکمیل گردید.حداقل نمره در این آزمون صفر و حداکثر نمره 30 بود و خانم های با نمره 13 یا بیشتر به عنوان افسرده در نظر گرفته شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره افسردگی پس از زایمان، در گروه سزارین اورژانسی نسبت به زایمان طبیعی افزایش داشته است (84/10 در مقابل 84/7) و بر اساس آزمون آماری تی، دو گروه از این نظر اختلاف معنا داری داشتند (039/0=p). همچنین بین نمره افسردگی پس از زایمان و کیفیت روابط زناشویی (002/0=p) و سلامت روان (0.001=p) رابطه معنا داری وجود داشته است.
بحث: گرچه میانگین نمره افسردگی در دو گروه کمتر از آستانه 13 بوده است، ولی خانم های با زایمان سزارین به علت استرس جراحی، دارای نمره افسردگی بالاتری بودند و به دلیل مستعدتر بودن احتمال ابتلای آن ها به افسردگی آشکار در آینده بیشتر است؛ لذا پیشنهاد می گردد که از انجام سزارین های غیر ضروری خود داری شود و در موارد اجتناب ناپذیر سزارین نیز تمهیداتی برای کاهش افسردگی پس از زایمان به کار برده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p250922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!