بررسی فراوانی قارچ ها و اکتینومیست های هوازی در خاک مناطق مختلف شهر ساری و حومه (1381)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عوامل قارچی در خاک تمام مناطق دنیا یافت می شود، اما وفور آن ها در مناطق مختلف برحسب شرایط محیطی و مواد لازم جهت بقاءو رشد ارگانیسم متفاوت می باشد. با توجه به اهمیت عفونت های منتقله از خاک، این مطالعه باهدف بررسی فراوانی قارچ ها و اکتینومیست های خاک مناطق مختلف شهرستان ساری انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی 160 نمونه لایه سطحی خاک از مناطق مختلف شهر ساری و حومه تهیه گردید. با روش فلوتاسیون، سوسپانسیون یکنواختی تهیه شد و به محیط های معمول جداسازی قارچ های ساپروفیت و درماتوفیت انتقال یافت. با روش طعمه گذاری مو، قارچ های کراتین دوست و با روش رقیق سازی آنتی بیوتیک و روش پارافین، اکتینومیست ها جداسازی گردید. کلنی های قارچ های ساپروفیت، درماتوفیت و اکتینومیست تا حد امکان با استفاده از خصوصیات ظاهری و میکروسکوپی کلنی و آزمون های فیزیولوژیک و مخمرها با استفاده از روش حساسیت به 6 ماده رنگی تعیین گونه گردیدند. اطلاعات به دست آمده با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دراین مطالعه مجموعا 20200 کلنی و 297 تعداد از46 گونه متفاوت قارچ و اکتینومیست رشد یافت. نمونه خاک جنگلی چه از نظر تعدادکلنی چه ازنظرتنوع گونه در رتبه نخست (4/15%) قرار داشت. بیشترین درصد جداسازی درماتوفیت های خاک دوست و قارچ های کراتین دوست از خاک مجاور لانه حیوانات و پس از آن از خاک مناطق جنگلی و کنار خیابان بوده است. معمول ترین قارچ کراتین دوست کرایزوسپوریوم و معمول ترین درماتوفیت خاک دوست به ترتیب میکروسپورم جیپسئوم، ترایکوفایتون آیلوئی و ترایکوفایتون ترستری بوده است. بیشترین درصداکتینومیست هوازی جداشده ازکنارخیابان وجنگل پس از آن از مجاور لانه حیوانات وشایع ترین گونه، نوکاردیا آستروئیدس کمپلکس بوده است. بیشترین موارد جداسازی مخمر از ساحل دریا،کنارخیابان و زمین های زراعی وبیشترین گونه مخمری جداشده ژئوتریکوم کاندیدوم بوده است. بیشترین درصد جداسازی قارچ های ساپروفیت به ترتیب از خاک مناطق جنگلی و بیشترین گونه قارچ ساپروفیت جدا شده پنی سیلیوم بوده است.
بحث: با توجه به اینکه از خاک جنگلی و مجاور لانه حیوانات بیشترین قارچ های بالقوه پاتوژن جدا شده است، پیشنهاد می گردد هنگام تماس با خاک این مناطق اقدامات کنترلی برای جلوگیری از ابتلا صورت پذیرد، و همچنین مطالعات گسترده تری در مناطق و شرایط آب و هوایی مختلف با روش مشابه این مطالعه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p250931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!