چالش های مدیریت پرستاری در مواجهه با کووید-19 در بیمارستان های نظامی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 بحران کووید-19، سیستم های سلامت در جوامع را با چالش های عمده ای مواجه کرد. بیمارستان ها واحد اصلی ارایه خدمات سلامت در پاسخ به بلایا هستند. از آنجا که پرستاران پرسنل خط مقدم مقابله با بحران های سلامت می باشند و با توجه به نقش حیاتی بیمارستان های نظامی در پاسخ به بحران پاندمی کووید- 19، پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های مدیریت پرستاری کووید- 19 در بیمارستان های نظامی انجام شده است.

روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی است که در سال 1400-1399 انجام شد. مشارکت کنندگان 14 نفر از مدیران پرستاری و سرپرستاران بخش های بستری بیماران مبتلا به کووید-19 در هفت بیمارستان نظامی مرجع مراقبت از بیماران کرونا در شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه انفرادی عمیق نیمه ساختاریافته و برای تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای قراردادی براساس روش گرانهیم و لاندمن استفاده شد.

یافته ها

چالش های مدیریت پرستاری کووید-19 در بیمارستان های نظامی در قالب 4 طبقه و 14 زیرطبقه «موانع انسانی» (حمایت، تعهد، فرهنگ، مدیریت کارکنان، مدیریت داوطلبان)، «موانع مالی» (بودجه، تجهیزات، افزایش ظرفیت)، «موانع سازمانی» (سازماندهی، قوانین و مقررات، برنامه ریزی، آموزش، تمرین)، و «موانع ارتباطی» (ارتباطات و هماهنگی، مدیریت اطلاعات) تبیین گردید.

نتیجه گیری

بحران پیچیده همه گیری کووید-19 می تواند منجر به بی ثباتی و چالش های متعددی در فرایند مدیریت پرستاری بویژه چالش های مرتبط با قوانین و مقررات، مدیریت داوطلبان، هماهنگی برون سازمانی و مدیریت اطلاعات در بیمارستان های نظامی شود. با برنامه ریزی صحیح و دقیق، مدیریت علمی و قدرتمند و وحدت فرماندهی می توان تا حد زیادی مانع از تاثیر گذاری این چالش ها در فرایند مدیریت خطر بلایا در بیمارستان های نظامی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1529 تا 1538
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!