ارتباط بین علائم روانشناختی و خود کارآمدی کارکنان ستاد وزارت بهداشت در پاندمی کووید -19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

 تقویت و بهبود خودکارآمدی در میان کارکنان در ارتقا هر چه بیشتر سلامت روان و کاهش علایم روانشناختی در دروه‌ی شیوع بیماری کرونا موثر است. لذا این مطالعه با هدف ارتباط بین علایم روانشناختی و خود کارآمدی کارکنان ستاد وزارت بهداشت در پاندمی کووید -19 انجام گرفت.

مواد و روش‌ها:

 این پژوهش ازنوع توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 1399 در میان 330 نفر از کارکنان ستادی وزارت بهداشت انجام گرفت. نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای انجام شد. داده‌ها با استفاده پرسشنامه سلامت عمومی و خودکارآمدی و به صورت آنلاین جمع آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از  SPSS16انجام شد. ملاحظات اخلاقی در تمام مراحل اجرای مطالعه رعایت شد.

یافته‌ها: 

افسردگی (9/04 ± 10/39) بیشترین و ترس مرضی (3/75 ±3/20) کمترین نمره را در میان علایم روانی داشتند. وضعیت کارآمدی کارکنان خوب ارزیابی شد. میان علایم روانی با متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی و تعداد فرزندان تفاوت معناداری وجود نداشت و با متغیرهای میزان درگیری با کرونا، سن، سطح تحصیلات و سابقه خدمت تفاوت معنادار بود. ارتباط همه علایم روانی با خود کارآمدی معنادار و معکوس بود. مدل رگرسیونی نشان داد، متغیرهای حساسیت در روابط متقابل، سن، افسردگی، پرخاشگری و ترس مرضی بر روی هم 38 درصد تغییرات خود کارآمدی را پیش‌بینی می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

 با توجه به همبستگی منفی میان خود کارآمدی با علایم روانی و پیش‌بینی کننده خود کارآمدی توسط علایم روانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، روش‌های مقابله‌ای و آموزش مهارت‌های خود کارآمدی می‌تواند در ارتقاء سلامت روان و خودکارآمدی کارکنان مفید واقع گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!