بررسی اثر مواجهه با صدا بر روی بار کار ذهنی، حساسیت به صدا و سلامت عمومی و روانی اپراتورهای جرثقیل های سقفی در یکی از صنایع فولاد جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جرثقیل های سقفی در هدایت و راهبری صنایع فولاد و نگه داشتن وضعیت نرمال آن نقش حیاتی بر عهده دارند. این ماشین آلات توسط انسان اداره می شوند و خطر بزرگی از تصادفات را ایجاد می کنند که ممکن است به دلیل اشتباهات انجام شده توسط اپراتورها رخ دهد. با توجه به مطالب مذکور، عوارض غیرقابل اغماض صدا بر سلامت جسمی و روانی افراد در محیط های کاری، پیچیدگی و حساسیت اپراتورهای جرثقیل های سقفی و همچنین صدمات جدی ناشی از خطای این وظیفه، این مطالعه با هدف اثر مواجهه با صدا بر بارکار ذهنی، حساسیت به صدا و سلامت عمومی و روانی اپراتورهای جرثقیل های سقفی در یکی از صنایع فولاد جنوب ایران صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه در دو فاز، انجام شد. در فاز اول مواجهه کارگر با تراز صدا مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. بدین صورت که تراز فشار صوت، حین انجام وظیفه ی اپراتور و در کابین جرثقیل مطابق توصیه ISO 9612 انجام  شد. در فاز دوم تحقیق و پس از تعیین میزان مواجهه اپراتورهای جرثقیل های سقفی موردبررسی با صدا، پرسشنامه های حساسیت به صدا، ارزیابی ذهنی مواجهه با شرایط صوتی و پرسشنامه سلامت عمومی توزیع و مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 22 انجام گردید. با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، تی تست مستقل و ضریب همبستگی پیرسن به بررسی چگونگی ارتباط بین عوامل مختلف پرداخته شد. در این مطالعه سطح معناداری 5 درصد در نظر گرفته شد.

نتایج

میانگین تراز معادل مواجهه اپراتورهای جرثقیل های سقفی برای یک دوره زمانی 8 ساعته  76.4 دسی بل و حداکثر و حداقل تراز معادل مواجهه 8 ساعته به ترتیب؛ 84  و 68.2 دسی بل به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل و ساعت کاری با حساسیت به صدا و متغیرهای  جنسیت، تحصیلات، بحران روحی در یک ماه اخیر و شغل دوم با بار ذهنی و متغیر بحران روحی در یک ماه اخیر با سلامت عمومی ارتباط معناداری وجود دارد (P<0/05). جهت بررسی ارتباط بین مقادیر حساسیت به صدا، بار ذهنی و سلامت عمومی با صدا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد، نتایج نشان داد که بین هیچ یک از مقادیر حساسیت به صدا، بار ذهنی و سلامت عمومی با صدا ارتباط معناداری وجود ندارد (P>0/05). ارتباط منفی یا معکوس بین حساسیت به صدا و سلامت عمومی با صدا وجود دارد. بدین معنی که با افزایش میزان صدا، حساسیت به صدا و سلامت عمومی کمتر می شود و بلعکس.

نتیجه گیری: 

نتایج این تحقیق می تواند بستر لازم جهت بهبود شرایط کاری اپراتورهای جرثقیل های سقفی را فراهم آورد تا بدین ترتیب از به وجود آمدن ناراحتی ها و مشکلات اثرات غیر شنیداری صدا، در مقادیری کمتر از 85 دسی بل جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!