بررسی و کنترل کیفیت شاخص های فیزیکی و شیمیایی آب مخازن سدهای رودخانه های فصلی (مطالعه موردی سد قدرونی کرمان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه بررسی آلودگی های آب در مخازن سدهای رودخانه های فصلی و ارایه پیشنهادات مدیریتی کاهش آلودگی ها می باشد. جهت پایه ریزی استراتژی های مدیریتی آینده، کنترل کیفیت پارامترهای آب در رودخانه های فصلی مورد بررسی قرار گرفت. حوضه سد قدرونی یکی از منابع تامین آب شرب دو شهرستان و دارای موقعیت جغرافیایی خاص بوده که با افزایش جمعیت منطقه به دلیل صنعتی بودن امکان ورود آلودگی به مخزن در سال های آتی وجود دارد، نواحی روستایی مسکونی در مجاورت این دو رودخانه واقع شده اند که همین امر اهمیت این مطالعه را دوچندان نموده است. برای این هدف نمونه برداری از تعداد 6 ایستگاه نمونه برداری بر جریان های تغذیه کننده سد و خود مخزن صورت گرفته است. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب که احتمال می رفت در اثر ورود زه آب کشاورزی تغییر کند اندازه گیری شده است. پارامترهای شیمیایی و فیزیکی مانند (مواد محلول، دما، EC، PH، کدورت، کلرور، سولفات، نیتریت، نیترات، آمونیوم، DO، COD و نیتروژن) برای یک دوره یک ساله اندازه گیری شدند، نتایج ارزیابی و با مقررات مدیریت کیفیت منابع آب ایران آنالیز و مطابقت داده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد مهم ترین دلایل برای آلودگی در حوضه سد قدرونی تاثیر پساب های کشاورزی و فاضلاب های خانگی و صنعتی که در سیستم رها شده اند می باشد زیرا پارامترهایی مثل EC - مواد محلول - نیتریت - نیترات سولفات و کلرور در ایستگاه های نمونه برداری مقادیر نسبتا بالایی داشتند. همچنین مقادیر PH و دمای آب که اختلاف بالایی داشتند. با افزایش فعالیت های انسانی در این منطقه میزان آلایندگی های زیست محیطی افزایش یافته است. با توجه به مصرف سالیانه انواع کودهای شیمیایی در زمین های اطراف انتظار می رود زه آب حاصل از زمین های کشاورزی که به رودخانه های فصلی می ریزد در مقایسه با رودخانه های دایمی بیشتر کیفیت آب را متاثر سازد. مشکل آلودگی سد قدرونی که از دو رودخانه قدرون و حتکن تغذیه می شوند می تواند با هماهنگی بین دستگاهی و برنامه مدیریت منابع آب در این حوضه قابل حل باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 428
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!