بارگذاری عصاره دود گیاه اسپند توسط نانوذرات کیتوسان و بررسی سمیت و القاء آپوپتوز آن بر روی سلول های سرطانی رده A2780

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش زمینه و هدف:

 نانو ذرات به دلیل توانایی ایجاد سمیت و القاء آپوپتوز و خواص آنتی باکتریایی، بر روی سلول های سرطانی و نیز درمان بیماری ها موثر هستند. دانه های گیاه اسپند غنی از کربوهیدرات، لیپید، پروتیین، املاح معدنی، الکالویید و اسیدهای آمینه است. ازجمله آلکالوییدهای مهم آن می توان به هارمالین، هارمین، هارمالول و وازیسین اشاره کرد که در صنعت و پزشکی کاربردهای فراوانی دارند. هدف این تحقیق بررسی اثرات دود گیاه اسپند بارگذاری شده توسط نانو کیتوسان بر روی سمیت سلولی، القاء آپوپتوز و نیز اثرات آنتی باکتریایی آن است.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی که به صورت in vitro انجام شده است. جهت بررسی اثر سمیت نانوذرات کیتوسان بارگذاری شده با دود گیاه اسپند بر روی رده سلولی سرطان تخمدان A2780 و سلول نرمال فیبروبلاست HFF از آزمون MTT استفاده شد. همچنین جهت بررسی القاء آپوپتوز از روش تعیین بیان ژن کاسپاز 3 و نیز جهت بررسی خاصیت آنتی باکتریایی از روش دیسک دیفیوژن بر روی باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس و میکروکوکوس لوتیوس و باکتری های گرم منفی اشرشیا کلی و سودوموناس آیروژینوزا استفاده شد. آنالیز آماری توسط نرم افزار SPSS و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد. P<0.05 به عنوان معیار معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتیجه آزمون MTT، مقدار IC50 را برای سلول سرطان تخمدان در 48 ساعت بعد از تیمار برابر 155/17 میکروگرم بر میلی لیتر نشان داد. درحالی که در غلظت مشابه برای رده سلولی نرمال میزان زنده مانی 98 درصد بود. همچنین القاء آپوپتوز سلول های سرطانی A2780 بر اساس افزایش معنی داری در بیان ژن کاسپاز 3 مشاهده شد. علاوه بر آن، این نانو ذرات دارای اثر مهاری بر روی رشد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس و میکروکوکوس لوتیوس بودند.

بحث و نتیجه گیری

نانوذرات کیتوسان بارگذاری شده توسط دود گیاه اسپند دارای فعالیت ضد سرطانی، القاء آپوپتوز و آنتی باکتریایی بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 360
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!