چارچوبی مفهومی برای یادگیری خط مشی در حوزه سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نظام جمهوری اسلامی ایران، همانند سایر سیستم های حکومتی باید برای مسایل مربوط به بهداشت و سلامت، خط مشی ها و استراتژی های کاربردی در دستور کار داشته باشد و از آنجاییکه سلامتی، بهداشت و درمان همواره از اولویت ها و نیازهای اولیه بشر از اوان مدنیت تا کنون بوده و هست، می بایست برنامه های کاربردی که ضامن سلامتی و زندگی بهینه برای  انسان هاست، در دستور کار قرار گیرد. در اواخر سال 2019، دنیا با یک پدیده همه گیر، به نام کرونا مواجه شد که کلیه روابط انسانی، سازمانی و حتی بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داد و خط مشی گذاران و تصمیم گیران حوزه سلامت را به چالش کشید، تا برای رفع این معضل فکر چاره ای بیندیشند.

هدف

فلذا این پژوهش با هدف ارایه چارچوبی مفهومی برای یادگیری خط مشی در حوزه سلامت انجام شده است، تا درس آموزی های مفیدی برای خط مشی گذاران حوزه سلامت ایجاد کند و در آینده با تجربه اندوزی و الگوگیری از این یادگیری ها، با خط مشی گذاری های برنامه ریزی شده و مبتنی بر خرد جمعی، تضمین سلامت جامعه بشری را تامین کنند.

روش پژوهش: 

روش تحقیق حاضر، روش مطالعه چندموردی بوده که یک روش کیفی است و از استراتژی تحلیل مضمون و نرم افزار Max QDA برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 12 نفر از خبرگان و خط مشی گذاران حوزه سلامت در وزارت بهداشت بوده که با استفاده از مصاحبه نیمه ساخت یافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به گردآوری داده ها از آنان مبادرت شد.

یافته ها

پس از گردآوری داده ها و رسیدن به اشباع نظری، تحلیل صورت پذیرفت. با مطالعه داده ها و اطلاعات استخراج شده در نهایت، 431 کد باز/ شناسه، 152 مضمون پایه، 39 مضمون سازمان دهنده و 11 مضمون فراگیر شناسایی شد.

نتایج

این مضامین و مفاهیم عمدتا از مصاحبه ها و اسناد بالادستی بدست آمدند و بارها توسط محقق بازبینی و اصلاح شد و مضامین مشابه و یکسان در یک دسته قرار گرفته و چارچوب مفهومی ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!