مطالعه فعالیت های آنتی کولین استرازی در شرایط in vitro و in silico زهر خام ستاره شکننده اوفیوکوما اریناسئوس خلیج فارس- بوشهر

پیام:
چکیده:
زمینه

ستاره های شکننده، علاوه بر دفاع فیزیکی، قادر به تولید توکسین های شناخته شده ای می باشند که مسیول فعالیت های بیولوژیکی مختلف آن ها است. با توجه به فراوانی این زیست مندان دریایی در آب های ساحلی خلیج فارس و با علم به اثرات بیولوژیک متعدد آن ها، این مطالعه با هدف شناسایی متابولیت های ثانویه و ارزیابی فعالیت های in vitro و in silico آنتی کولین استرازی زهر خام اکینودرم اوفیوکوما اریناسیوس خلیج فارس انجام گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه، پس از لیوفیلیزاسیون نمونه ستاره شکننده، آزمون های LD50، فعالیت های مهارکنندگی کولین استرازی، شناسایی متابولیت های ثانویه و ارزیابی درون رایانه ای آن ها به ترتیب با روش های اسپیرمن-کاربر، اسپکتروسکوپی المن، کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی (GC-MS) و روش محاسباتی داکینگ انجام گردیدند.

یافته ها

بر اساس نتایج، میزان LD50 نمونه 0.13±6.04 میلی گرم بر کیلوگرم بود. مقادیر IC50 مربوط به آنزیم استیل کولین استراز و بوتیریل کولین استراز آن ها به ترتیب 0.055±37/925 و نیز 0/02±5/388 میکروگرم بر میلی لیتر در مقایسه با استاندارد گالانتامین به دست آمدند. آنالیز GC-MS نمونه تعداد 25 ترکیب شیمیایی زیست فعال با ساختارهای مختلف نظیر آلکالوییدها، ترپن ها و استروییدها را نشان داد. نتایج محاسباتی ترکیبات نیز، نتایج تجربی را تایید نمودند. از این میان، ترکیب آلکالوییدی BS4 دارای بیشترین تمایل برای هر دو آنزیم بود.

نتیجه گیری

از نظر قدرت سمیت، نمونه زهر خام ستاره شکننده در گروه "خیلی سمی" قرار گرفت. آنالیز کروماتوگرافی گازی زهر خام، متابولیت های زیست فعال ثانویه متعددی با ساختارهای شیمیایی متفاوتی را نشان داد. نتایج تجربی و محاسباتی، روی فعالیت آنزیم های کولین استرازی نمونه نشان داد که زهر، به عنوان مهارکننده قابل ملاحظه آنزیم ها عمل می نماید. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ترکیب BS4 می تواند کاندیدای درمان بیماری آلزایمر باشد، مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!