بررسی برخی خصوصیات کیفی و ریخت شناسی اسپرم میگوی پا سفید غربی (Litopenaeus vaname) در استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به توسعه پرورش میگوی سفید غربی (Litopenaeus  vanamei) در کشور و نیاز به تحقیق در مورد تکثیر این گونه، بررسی بیولوژی تولید مثل و خصوصیات جنسی این گونه ارزش زیادی دارد. لذا در این تحقیق ویژگی های ریخت شناسی اسپرم میگوی سفید غربی با استفاده از میکروسکوپ فاز کنتراست، تکنیک Atomic Force Microscopy و میکروسکوپ الکترونی بررسی گردید، همچنین وزن بیضه و اسپرماتوفور، تراکم و زنده مانی اسپرم این میگو  نیز بررسی شده و همبستگی بین شاخص های اندازه گیری شده ارزیابی گردید. به این منظور در فصل تکثیر 20 عدد میگوی نر بالغ رسیده (وزن 4/3±35/37 گرم) از یکی از کارگاه های تکثیر استان خوزستان به آزمایشگاه منتقل شده و بعد از بررسی های بهداشتی و بیومتری،  وزن اسپرماتوفور، وزن بیضه، اندازه اسپرم و وضعیت اسپرم های غیر طبیعی و ملانیزاسیون اسپرماتوفور بررسی گردید. همبستگی بین شاخص های مودر بررسی نیز ارزیابی گردید. همچنین از اسپرم نمونه مناسب برای میکروسکوپ الکترونی و AFM تهیه شده و ریز ساختار اسپرم میگو در این دو روش بررسی گردید. نتایج نشان داد وزن بیضه و وزن اسپرماتوفور و نسبت اسپرماتوفورهای ملانیزه شده به ترتیب برابر 0/01 ± 0/18 گرم، 0/01 ±08/0 گرم و1/50 ± 15/56 درصد بود. همچنین تعداد اسپرم، درصد اسپرم های زنده و قطر اسپرم ها به ترتیب برابر 3/83 ± 41/19 در میکرولیتر، 2/39 ± 69/69 درصد و 10/8 ± 39/36 میکرومتر بود. بیشترین همبستگی بین شاخص های مورد بررسی بین وزن میگو و وزن بیضه (R=0.958)، مساحت اسپرم (R=0.91)، تعداد اسپرم (R=0.766)، و درصد بقا اسپرم (R=0.716) مشاهده شد. هرچند ارتباط معنی داری بین نسبت اسپرم های غیر طبیعی و همچنین میزان ملانیزه شدن اسپرماتوفور با سایر شاخص های مورد بررسی وجود نداشت. بطور کلی شباهت بالایی بین مشخصات تولید مثلی میگوی نر وانامی در شرایط استان خوزستان با مشخصات گزارش شده در سایر نقاط دنیا مشاهده گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!