مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) و آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT)بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال نافرمان مقابله‏ای از شایع ترین اختلالات روانشناختی دوران کودکی می باشد که تاثیر بدی در تعاملات خانواده دارد و همچنین دارای پیش آگهی نامناسب همچون ابتلا به اختلالات روانشناختی در بزرگسالی، اعتیاد، مشکلات بین فردی، تحصیلی می شود . لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) با آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک  (CPRT) بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‏ای می باشد.

روش کار

پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.  جامعه ی پژوهش حاضر را کلیه والدین کودکان 5-11 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) مراجعه کننده به درمانگاه‏ها و مراکز روان شناختی و روان پزشکی شهر تهران می‏باشد. نمونه پژوهش شامل 45 والد بود که با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 15 نفره قرارگرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه علایم رفتاری کودکان (CSI-4) و پرسشنامه SNAP-IV بود.

یافته ها

نتایج مربوط به آزمون تحلیل کوواریانس برای نمرات نشانگان مرضی کودکان نشان داد که  آماره F برای نمرات مرضی کودکان نافرمان (34/75) در سطح 001/0 معنی‏دار است؛ بین گروه ها در نمرات مرضی کودکان نافرمان تفاوت معنی دار وجود دارد. نتایج مقایسه میانگین‏ها نشان داد که میانگین گروه آزمایش (PMT) 81/7 و میانگین گروه آزمایشی (CPRT) 9/10 می‏باشد که با توجه به نتایج مقایسه زوجی در سطح 001/0 معنی دار است.

نتیجه گیری

روش PMT و روش CPRT هر دو بر بهبود نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای موثر هستند. از میان دو رویکرد درمانی روش PMT از روش CPRT در کاهش نشانگان مرضی موثرتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!