نقش گذراندن دوره پیش دبستانی (با تاکید بر عوامل آموزشی و عاطفی) در هوش هیجانی دانش آموزان ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش گذراندن دوره پیش دبستانی (با تاکید بر عوامل آموزشی و عاطفی) بر هوش هیجانی دانشآموزان ابتدایی انجام شده است.

روش

روش تحقیق، توصیفی و با توجه به مقایسه دو گروه دانش آموزان از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری، شامل دانش آموزان ناحیه 1 کرج و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 261 نفر تعیین و براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شات و همکاران 1999 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، آزمون لون، آزمون t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) انجام شد.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد که میانگین هوش هیجانی دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند با هوش هیجانی دانش آموزانی که این دوره را نگذرانده اند، اختلاف معناداری دارد. ضمن اینکه میان هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر و دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی، تفاوت معناداری وجود نداشته است.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه کودکان در دوره پیش دبستانی از لحاظ عاطفی، تغذیه صحیح، زیبایی شناختی، سلامت جسمی، روابط بین اولیاء مدرسه و خانواده، ارتباط با طبیعت و حیوانات، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آموزش های بیشتری در این خصوص می بینند. نتایج تحقیق نشان داد آموزش های پیش دبستانی بر روی هوش هیجانی و ابعاد آن (تنظیم هیجان، بیان هیجان و بهره برداری هیجان) نقش داشته و باعث بالارفتن هوش هیجانی دانش آموزان شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!