مسولیت مدنی پلیس در کشف آلودگی های محیط زیستی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقابله با چالش‌های محیط زیستی امروزه دغدغه اصلی دولتهاست و برای این منظور اقدامات تقنینی و اجرایی را اعمال می‌نمایند؛ زیرا محافظت از سلامت انسان و محیط ‌زیست بشر تنها از طریق کنترل شدید امکان‌پذیر است که در مقابل اثرات زیان‌باری که ناشی از تولید زباله‌های مضر و سایر انواع زباله حادث می‌شود. در این خصوص نقش پلیس حایز اهمیت بوده و بر این اساس در این مقاله به بررسی این امر می‌پردازیم که اولا نقش پلیس در مقررات ایران پیرامون حفاظت از محیط‌زیست چیست؟ و ثانیا در چه شرایطی دارای مسیولیت مدنی ناشی از آلودگی محیط زیست می‌باشد؟

روش

 این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به‌دست‌آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته‌ها و نتایج

آلودگی محیط زیست هم می‌تواند موجب مسیولیت بین‌المللی دولت گردد و موجب مسیولیت داخلی دولت که بر این اساس اقدامات بین‌المللی متعددی در قالب معاهدات، برای پیشگیری و مقابله با خطرات محیط زیستی صورت گرفته است. در ایران معیارهای احراز آلودگی محیط زیست در قوانین متعددی از جمله در اصل پنجاهم قانون اساسی، قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک و همچنین در ‌قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی بیان شده است. مسیولیت مدنی پلیس در این خصوص در قالب الف- مسیولیت مدنی پلیس ناشی فعل زیان‌بارمخرب محیط زیست و ب- مسیولیت مدنی پلیس ناشی از ترک فعل قابل بررسی می‌باشد. در سازمان پلیس مسیولیت به سبب فقط ناشی از فعل شخص شامل دو دسته است: نخست- مسیولیت ناشی از فعل شخص حقیقی که همان کارکنان پلیس هستند؛ دوم- مسیولیت ناشی از فعل شخص حقوقی که مسیولیت دولت یا سازمان پلیس است. همچنین در نظام حقوقی ایران وظایف متعددی در خصوص فعالیت پلیس تعریف شده است که عدم انجام آن در قالب ترک فعل می‌تواند برای پلیس مسیولیت به همراه داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!