طراحی مدل سنجش ادراک شهروندان از فساد در نظام بهداشت و درمان ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تخمین محافظه کارانه ای از پیمایش سنجه ی جهانی فساد در سال 2009 نشان می دهد افرادی که رشوه پرداخت کرده بودند 7 درصد از درآمد سالیانه خود را به آن اختصاص داده اند. هم چنین سالانه چیزی حدود 2 الی 5 درصد از کل تولید جهان به صورت رشوه رد و بدل می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته در جهان سالیانه چیزی بیش از 300 میلیارد دلار در بخش بهداشت و درمان خرج می شود که به طور میانگین ده درصد آن در تراکنش های فسادآمیز حیف و میل می گردد. سطوح بالای فساد پیامدهای منفی عمیقی بر روی بهداشت جامعه و سلامت آن دارد. اعداد و آمار بالا همگی بر وجود یک مساله ی مهم و غیرقابل انکار در سازمان ها و نظام سلامت دلالت دارد که باعث می شود بودجه و مخارج صرف شده در این بخش، به درستی و در محل هدف هزینه نشود. این موضوع می تواند آثار سوء خود را بر روی نظام سلامت و ذی نفعان در این نظام (خانوار یا مصرف کنندگان، تامین کنندگان، ارایه کنندگان و خریداران) بر جای گذاشته و پیامدهای منفی و مخربی به همراه داشته باشد.

مواد و روش ها

روش پژوهش مبتنی بر «رویکرد ترکیبی» است؛ فاز اول پژوهش مبتنی بر روش «بررسی اسنادی» و «نظریه ی زمینه ای» با استخراج متغیرهای فساد در نظام بهداشت و درمان به انجام رسید. در فاز دوم، متغیرها از طریق برآورد «روایی صوری» مورد بررسی و اجماع نظر نخبگان قرار گرفت و نشان داد سنجه ها کفایت لازم را برای اندازه گیری متغیرهای «ادراک فساد» دارا هستند. در فاز سوم مبتنی بر روش «پیمایش»، ابزار پرسشنامه جهت اندازه گیری «روایی» و «پایایی» در گروه شهروندان (به عنوان گروه هدف نظام بهداشت و درمان) و این پرسشنامه در میان 130 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان های تهران و شهرستان توزیع گردید.

یافته ها

برای اعتباریابی گویه های مربوط به ادراک شهروندان از فساد در نظام بهداشت و درمان، مورد «تحلیل عاملی اکتشافی» قرار گرفت تا عوامل مکنون در گویه ها شناسایی شود. پس از آن برآورد پایایی مبتنی بر تکنیک «پایداری درونی» برای گویه ها و عوامل مکنون صورت گرفت و گویه های دارای ضریب آلفای ضعیف حذف گردید. در مرحله ی نهایی، مبتنی بر برآورد «آلفای کرونباخ»، برای برآورد «روایی سازه ای» ابزار پژوهش، «مدل عاملی مرتبه ی دوم» برای «ادراک فساد» شهروندان طراحی گردید و مدل نهایی اندازه گیری برازش گردید.

نتیجه گیری

اعتباریابی ابزار پژوهش نشان داد فساد در نظام بهداشت و درمان با چهار عامل «فساد مالی»، «فساد تعاملی»، «فساد ساختاری» و «فساد نظارتی» قابل اندازه گیری می باشد و پرسشنامه پژوهش با 26 گویه معرفی گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!