تروما و بهبودی در رمان «ستاره ی نقره ای» اثر ژانت والز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در دهه ی 1990 اولین موج نظریات تروما با هدف گسترش مرز های مطالعاتی از روانشناسی به دیگر زمینه ها، از جمله نظریه های ادبی و ادبیات، ایجاد شد. ژانت والز (1960-)، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، در رمان های خود درباره ی مقاومت در برابر ناملایمات زندگی می نویسد. علی رغم بررسی های متعددی که بر روی رمان شناخته شده ی او،  «قصر شیشه ای» (2005) صورت گرفته، دیگر رمان وی، «ستاره ی نقره ای» (2013)، از زمان انتشار خود در پژوهش ها نادیده گرفته شده است. از این رو این مطالعه، آسیب های روحی و فرایند بهبودی دو شخصیت اصلی «ستاره ی نقره ای» را مورد بررسی قرار می دهد. بدین منظور نظریه ترومای جودیث هرمن که بر روی علایم، تاثیرات و فرایند بهبود اختلال فشار روانی پس آسیبی متمرکز است، مورد استفاده قرار گرفته است. شارلوت و لیز به دنبال لحظات تروماتیکی که تجربه کرده اند سه علایم اصلی اختلال فشار روانی پس آسیبی را در خود نمایان می سازند. آنها همچنین به عنوان اولین تاثیر اختلال فشار روانی پس آسیبی، درحالیکه نیازمند حمایت از طرف دیگران برای بهبودی خود هستند، باعث گسستگی خود از دیگران و جامعه می شوند. بنابراین این مطالعه استدلال می کند که والز وجود حمایت اجتماعی را به عنوان تاثیرگذارترین عنصر در فرایند بهبود اختلال فشار روانی پس آسیبی نشان می دهد. نتایج نشان می دهند که فرایند بهبود با توجه به حمایتی که هر یک از شخصیت ها دریافت می کنند متفاوت است. شارلوت بدون دریافت حمایت کافی از دیگران قادر به پیشرفت در فرایند بهبود نیست. درحالیکه لیز با دریافت حمایت کافی برای ایجاد حس امنیت در این فرایند پیشروی می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
211 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!