بررسی استرس گرمایی محیط در کارگران ناتوانی های کاشان

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به عوارض شناخته شده استرس گرمایی در محیط های گرم از جمله نانوایی ها و عدم اطلاع از وضعیت آن در کاشان و به منظور تعیین استرس گرمایی و عوامل مربوط به آن، این تحقیق روی کارگران نانوایی های شهر کاشان در تابستان سال 1382 انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش به روش توصیفی روی 175 کارگر (شاطر و نان درآور) در 100 نانوایی که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. جهت تعیین استرس گرمایی محیط با استفاده از شاخص WBGT از دستگاه WBGT با مدل HSM100 استفاده شد و مطابق با روش استاندارد ISO 7234 اندازه گیری ها در گرم ترین ساعات روز تابستان صورت پذیرفت. در این مطالعه عواملی نظیر تکنیک پخت، نوع نانوایی، نوع تهویه و فضای نانوایی ها مورد بررسی و قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 100 نانوایی مورد مطالعه، 51 نانوایی دارای تکنولوژی پخت ماشینی و 49 نانوایی دارای تکنولوژی پخت سنتی بودند و از مجموع 175 کارگر مورد مطالعه در این نانوایی ها 107 نفر (1/61 درصد) در محیط های با استرس گرمایی کار می کردند. میزان استرس گرمایی در نانوایی های سنتی 2/54 درصد و در نانوایی های ماشینی 8/45 درصد بود و کارگرانی که در نانوایی با تکنولوژی پخت سنتی کار می کردند 3.3 برابر بیشتر از کارگران نانوایی ماشینی در مواجهه با استرس گرمایی بودند. (3.3=OR).
نتیجه گیری و توصیه ها: استرس گرمایی در نانوایی های کاشان نگران کننده بوده و در نانوایی های سنتی به مراتب بیشتر از نانوایی های ماشینی است، لذا انجام برخی تغییرات در تکنولوژی پخت سنتی را به صورت تحقیق پیشنهاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p251754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!