کارآیی فلوروکسی پیر در مقایسه با پهن برگ کش های رایج علیه علف های هرز مزارع گندم (Triticum aestivum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی ‏فلوروکسی پیر در کنترل علف های هرز پهن برگ آزمایشی در قالب طرح بلوک‏های کامل تصادفی با چهار تکرار در مناطق کرج، شهریار، اهواز، شیراز و گنبدکاووس طی سال زراعی 97-1396 اجرا شد. تیمارها شامل کاربرد علف کش های توفوردی+ام سی پی آ (5/1 لیتر در هکتار توفوردی کمبی فلویید)، تری بنورون متیل (20 گرم در هکتار گرانستار 75%)، مزوسولفورون متیل+ یدوسولفورون متیل سدیم+ دیفلوفنیکان+ مفن پایر دی اتیل (6/1 لیتر اتللو 6%)، مکوپروپ پی-دیکلوپروپ پی+ام سی پی آ (5/2 لیتر در هکتار دوپلسان سوپر60 %)، بروموکسینیل+ام سی پی آ (5/1 لیتر در هکتار برومایسید ام آ 40%)، توفوردی+ دایکامبا (8/0 لیتر در هکتار دیالان سوپر 4/34%)، تریاسولفورون+دایکامبا (165 گرم در هکتار لینتور %70)، بازاگران+ دیکلوپروپ (2 لیتر در هکتار بازاگران دی پی6/56%)، بروموکسینیل+ توفوردی (5/1 لیتر بوکتریل یونیورسال 56%) و علف کش جدید فلوروکسی پیر (5/1، 2 و 5/2 لیتر در هکتار) بود. نتایج نشان داد فلوروکسی پیر در مقدار 2 تا 5/2 لیتر در هکتار قادر به کنترل معنی دار بیش از 80 درصد بیشتر علف های هرز پهن برگ گندم بود و علاوه بر این برخی از گونه های پهن برگ را که توسط سایر پهن برگ کش های متداول کنترل نشده و یا به سختی کنترل می شوند نظیر پنیرک (Malva neglecta)، دم عقربی (Scorpiurus muricatus)، بی تی راخ (Galium tricurnatum)، گل گندم (Centaurea depressa) و سیزاب ایرانی (Veronica persica) را به خوبی کنترل کند. اما برای کنترل علف هرز سمجی نظیر ارشته خطایی (Lepyrodiclis holosteoides) و گشنیزک (Bifora testiculata) مقدار 5/2 لیتر در هکتار و رسیدن به عملکرد مطلوب در این محصول زراعی قابل توصیه است. هیچ یک از علف کش های آزمایش باعث خسارت ظاهری به گندم در مناطق مختلف آزمایش نشدند. با توجه به این که این علف کش متعلق به گروه علف کش های شبه اکسینی از خانواده پیریدین کاربوکسیلیک اسید است و با بسیاری از از پهن برگ کش های مزارع گندم از لحاظ نحوه اثر متفاوت است به منظور جلوگیری از پدیده مقاومت به علف کش ها می تواند توصیه مناسبی برای این منظور نیز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 384
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!