تاثیر مکمل سلنیت سدیم در جیره غذایی بر عملکرد و فراسنجه های خون شناسی تاس ماهی سیبری (Acipenser Baerii) جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلنیوم یکی از عناصر کم‏ مقدار ضروری برای حفظ سلامت ماهیان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سلنیت سدیم بر بقا، رشد و برخی ویژگی‏ های خون شناسی مرتبط با گلبول‏ های قرمز تاس ماهی سیبری جوان پرداخته است. تعداد 300 قطعه تاس ماهی سیبری (میانگین وزن اولیه 0/5±10/0 گرم) به طور کاملا تصادفی در پنج تیمار و هشت هفته با سطوح ‏ صفر (شاهد)، 0/2، 0/4، 0/8 و 1/6 میلی گرم سلنیت سدیم به ازای هر کیلوگرم جیره غذایی تغذیه شدند افزودن سلنیت سدیم به شکل معنی ‏داری وزن نهایی و نرخ رشد روزانه را افزایش داده و به ترتیب به مقادیر 0/68±25/63 گرم و 22/07±1/0درصد روزانه در ماهیانی رساند که با جیره حاوی 1/6 میلی‏گرم سلنیت سدیم تغذیه شده بودند (0/05>P). ضریب تبدیل غذایی نیز پس از هشت هفته تغذیه ماهیان با سلنیت سدیم به شکل معنی‎داری کاهش یافته و به 79/10±1/0در ماهیانی رسید که با 1/6میلی‏ گرم در هر کیلوگرم جیره غذایی تغذیه شده بودند (0/05>P). همچنین افزودن 0/8میلی‏ گرم در کیلوگرم و بالاتر سلنیت سدیم در جیره غذایی به شکل معنی‏ داری میزان هموگلوبین، هماتوکریت، تعداد گلبول‏ های قرمز ماهیان را نسبت به تیمار شاهد افزایش داد (0/05>P). افزایش معنی ‏داری نیز در غلظت متوسط هموگلوبین و غلظت متوسط هموگلوبین گلبولی ماهیان تغذیه نموده با 0/8میلی ‏گرم سلنیت سدیم در مقایسه با تیمار شاهد مشاهده شد (0/05>P). یافته های پژوهش حاضر در مجموع نشان داد مقدار 1/6میلی‏ گرم سلنیت سدیم در کیلوگرم جیره غذایی به عنوان بهترین سطح در زمانی معرفی می‏ شود که رشد تاس ماهی سیبری مدنظر باشد، در حالی که مقدار 0/8 میلی‏ گرم سلنیت سدیم در هر کیلوگرم جیره غذایی می ‏تواند بهترین پاسخ در سنتز فراسنجه‏ های خونی را ارایه نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!