بررسی محتوای فنلی، ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیب های اسانس گیاه Chenopodium botrys L. از منطقه راز و جرگلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه، ترکیب های بیوشیمیایی و کمیت و کیفیت اسانس گیاه Chenopodium botrys L. رشدیافته در رویشگاه طبیعی واقع در شهرستان راز و جرگلان، استان خراسان شمالی با هدف ارزیابی پتانسیل بیولوژیک و خواص دارویی بررسی شد. نمونه برداری از برگ ها و سرشاخه های گل دار این گیاه در مرحله گلدهی کامل انجام شد. محتوای ترکیب های بیوشیمیایی، ازجمله ترکیب های فنلی، فلاونوییدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی، اندازه گیری شد. اسانس سرشاخه های گل دار به همراه برگ ها به روش تقطیر با آب استخراج و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) و کروماتوگرافی گازی متصل شده به طیف سنج جرمی (GC/MS) تجزیه و شناسایی شد. نتایج نشان داد محتوای فنلی، فلاونوییدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره های متانولی برگ و سرشاخه های گل دار به ترتیب 83.2 و 91.4 (میلی گرم اسیدگالیک بر گرم وزن خشک)، 14 و 17 (میلی گرم کویرستین بر گرم وزن خشک) و 91 و 77 (میکروگرم بر میلی لیتر) بدست آمد. 26 ترکیب در اسانس شناسایی شد. المول (17.2%)، جونیپرکامفور (7.9%) و بولنسول (6.9%) عمده ترین ترکیب های تشکیل دهنده اسانس را تشکیل دادند. بازده اسانس نیز 0.36% (w/w) بدست آمد. همچنین، عصاره برگ با اختلاف معنی دار نسبت به عصاره سرشاخه های گل دار، حاوی آنتوسیانین بیشتر (3.1 میلی گرم سیانیدین-3-گلوکوزید در گرم وزن خشک) بود. به طور کلی براساس نتایج می توان گفت که گیاه C. botrys منبع قابل ملاحظه ای از ترکیب های آنتی اکسیدانی است و انتظار می رود بتوان از آن در فرآورده های غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
519 تا 531
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!