بررسی یافته های اتفاقی آنومالی های دندانی و پاتولوژی در تصاویر پانورامیک مراجعین ارتودنسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از رادیوگرافی پانورامیک در کنار معاینه بالینی جهت تشخیص و طرح درمان در ارتودنسی استفاده می گردد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی ومکان یافته های اتفاقی دندانی وپاتولوژیک در تصاویر پانورامیک قبل از شروع درمان مراجعین از سال 98-1392 به یک مرکز خصوصی درمانی ارتودنسی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی مقطعی از تصاویر پانورامیک اولیه 510 بیمار ارتودنسی که طی  سالهای 1398-1392 به یک مطب خصوصی ارتودنسی در شهرساری مراجعه کرده بودند ،استفاده گردید. تصاویر پانورامیک پس از تثبیت در شرایط نور و بزرگنمایی استاندارد بر روی صفحه مونوکروماتیک توسط دو مشاهده گر به طور مستقل بررسی شدند. داده ها با استفاده از آزمون chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

از تصاویر پانورامیک 510  مراجعه کننده  (274 تصویر بیمار زن و 236 تصویر بیمار مرد) با میانگین سنی 32/3 سال در این مطالعه استفاده شد. فراوانی آنومالی های دندانی، 26/65 درصد تعیین گردید که بیشترین یافته مربوط به دندان نهفته (19/6 درصد) و کمترین مرتبط با دیلاسریشن ریشه (0/39درصد) بود. فراوانی ضایعات پاتولوژیک نیز 9/42 درصد تعیین گردید که فراوانترین آن مرتبط با ضایعات (پالپوپری اپیکال) یا  (4/71 درصد) و نادرترین اسکلروز استخوان (0/39درصد) بود. بین دو جنس و نیز بین دو فک از نظر میزان فراوانی ضایعات پاتولوژیک و نیزناهنجاریهای دندانی ریشه ای به جز دندان نهفته ،اختلاف معناداری وجود نداشت .فراوانی دندان نهفته در زنان  (0/002= P) و در فک بالا (0/007= P) به طور معناداری بیشتر بود.

نتیجه گیری

درمانگر باید همواره از پتانسیل احتمالی وجود یافته های پاتولوژیک و ناهنجاری های دندانی در تصاویر پانورامیک اولیه مراجعین که یک رادیوگرافی ارزشمند جهت کشف موارد غیر طبیعی است، آگاه باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!