کاربرد انتخاب ژنومی در بهبود برنامه‏های اصلاح نژاد مولکولی در آبزیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با وجود اینکه آبزی پروری سریع‏ترین بخش از نظر تولید پروتیین حیوانی در جهان می‏باشد، برنامه‏ های اصلاح نژاد در آبزیان نسبت به دام‏ها و گیاهان با تاخیر همراه بوده ‏اند. برنامه‏ های بهبود ژنتیکی آبزیان به طور عمده مبتنی بر استفاده از اطلاعات فنوتیپی و شجره‏ای افراد بر اساس اصول ژنتیک کمی بوده است. با این حال در سال‏های اخیر، روش‏های مبتنی بر اطلاعات ژنومی مانند انتخاب به کمک نشانگر (MAS) و انتخاب ژنومی (GS) به منظور بهبود صفات اقتصادی در برخی از گونه‏ های آبزی مورد استفاده قرار گرفته ‏اند. هدف مقاله حاضر بررسی اصول و مبانی اصلاح نژاد در آبزیان از انتخاب فنوتیپی تا انتخاب ژنومی، مزایا و محدودیت‏های آن‏ها و پیشرفت‏های تحقیقاتی اخیر در گونه ‏های مختلف آبزی می‏باشد.

نتایج

انتخاب ژنومی در آبزیان از طریق افزایش صحت انتخاب، کاهش فاصله نسل، کاهش میزان همخونی، کنترل بهتر اثرات متقابل ژنتیک و محیط و انتخاب حیوانات با حساسیت کمتر به تغییرات محیطی موجب افزایش پیشرفت ژنتیکی می‏گردد. انتخاب ژنومی به ویژه برای انتخاب صفاتی که اندازه گیری آن‏ها دشوار است یا وراثت پذیری پایینی دارند برای مثال مقاومت به بیماری، مصرف خوراک، صفات تولیدمثلی و کیفیت گوشت مناسب است. اندازه جمعیت مرجع، تراکم نشانگر، طرح جفتگیری، تعداد و اندازه خانواده‏ها و تعداد نسل از عوامل موثر در صحت انتخاب ژنومی در آبزیان می‏باشند. پیشرفت‏های مداوم در زمینه فناوری‏های مقرون به صرفه تعیین ژنوتیپ به ویژه تعیین ژنوتیپ توسط توالی یابی (GBS) و علم بیوانفورماتیک، ‏کاربرد سریع‏تر انتخاب ژنومی در آبزی پروری را تسهیل خواهد کرد.

نتیجه گیری:

 اگرچه انتخاب ژنومی در سال‏های اخیر برای حدود 20 گونه‏ی آبزی مورد استفاده قرار گرفته و فرصت‏هایی را برای افزایش پیشرفت ژنتیکی فراهم کرده است اما باید مزایای این روش در برنامه ‏های تجاری و اقتصادی اصلاح نژاد آبزیان مورد ارزیابی قرار گیرد. انتظار می رود که انتخاب ژنومی در آینده به طور گسترده در اصلاح نژاد آبزیان مورد استفاده قرار گیرد و مسیر را برای توسعه پایدار این صنعت هموار سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!