توسعه سواحل مکران و آلودگی های زیست محیطی حاصل از آن در دریای عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سواحل غنی مکران از جاسک تا گواتر بیش از 600 کیلومتر مربع است که یکی از پنج حوزه استراتژیک جهان محسوب می شود. اهمیت دریای عمان در  زمینه  حمل و نقل، تامین انرژی، منابع عظیم معدنی و برقراری توازن زیست محیطی بر جهانیان آشکار است. در خصوص معضلات زیست محیطی  به دریای عمان کم تر پرداخته شده است،  در این پژوهش با استفاده از گزارشات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی و فهرست جامعی از معیارهای زیست محیطی، به عنوان فهرست نهایی تصمیم گیری برگزیده شده اند لذا در این راستا پس از استفاده از نظرات و ارزیابی های گروهی از متخصصین به روش دلفی  همچنین به منظور دستیابی به وزن نسبی و نهایی هر یک از این عوامل، از طریق وارد کردن مقادیر ترجیحات به نرم افزار Expert Choice  اقدام گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عامل توسعه زیرساختی با 44/5 درصد بیش ترین تاثیر را در تهدیدات زیستی سواحل مکران داشته است که آلودگی اسکله های چهارگانه با 25/1 درصد بیش ترین تاثیر را از بین معیارهای آلودگی زیرساختی به عنوان یکی از مهم ترین ریسک زیست محیطی در منطقه مورد مطالعه می باشد. هم چنین طبق بررسی های صورت گرفته اعمال قوانین و مقررات زیست محیطی به عنوان مهم ترین اقدام در جهت رفع تهدیدات محیط زیستی برشمرده شده است. البته طبق مطالعه توسعه منطقه بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت پذیرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!