بررسی اثر بیوپرایمینگ و پوشش دار کردن بذر بر شاخص های جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه کینوا (Chenopodium quinoa) در تنش کادمیوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی اثر بیوپرایمینگ با باکتری باسیلوس سابتلیس و پوشش دهی بذر بر شاخص های جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه کینوا تحت تنش کادمیوم در سه آزمایش جداگانه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار در آزمایشگاه و گلخانه دانشگاه یاسوج در سال 1398 اجرا شد. در آزمایش نخست فاکتور اول بیوپرایمینگ (وجود باکتری و عدم وجود باکتری) و فاکتور دوم تنش کادمیوم (صفر، 3/0 و 6/0 میلی مولار نیترات کادمیوم) بود و آزمایش دوم شامل روش های پوشش دار کردن بذر با باکتری (به صورت بذرهای بیوپرایم شده و بدون بیوپرایم و مخلوط باکتری با ترکیبات پوشش دهی) و فاکتور دوم مقادیر متفاوت از ورمی کولایت (V)، کایولن (K) و پرلیت (P) در پوشش بذر شامل V10K2.5P5, V8K2P4 و V12K3P6 بود و در آزمایش سوم فاکتور اول شامل چهار حالت مختلف استفاده از بیوپرایمینگ و پوشش بذر و فاکتور دوم تنش کادمیوم (صفر، 100 و 200 میلی مولار نیترات کادمیوم) بود. نتایج نشان داد که تنش کادمیوم باعث کاهش شاخص های جوانه زنی شده و این روند نزولی با افزایش شدت تنش بیشتر گردید. هم چنین افزایش کادمیوم در خاک باعث افزایش 72 درصدی محتوای کادمیوم ریشه، کاهش در سرعت و درصد سبز شدن بذر گردید. بیوپرایمینگ بذرها منجر به افزایش شاخص طولی بنیه گیاهچه کینوا و بهبود روند رشد گیاهچه شد. پوشش دهی بذر تا حدودی باعث کاهش شاخص های جوانه زنی شد اما در بسیاری از موارد وجود باکتری این روند نزولی را بهبود و تعدادی از شاخص های جوانه زنی کینوا را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!