نقش واسطه ای اجتناب تجربی در رابطه بین خودشفقتی و بهزیستی روان شناختی در افراد مبتلا به ام اس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

عوامل روانشناختی مختلفی اغلب بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس را تهدید می کنند و بررسی وضعیت روانی-اجتماعی این بیماران امر مهمی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اجتناب تجربی در رابطه بین شفقت نسبت به خود و بهزیستی روانشناختی در بیماران مبتلا به ام اس بود.

روش بررسی

روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود.حجم نمونه شامل 220 نفر از افراد مبتلا به ام اس ساکن شهر تهران در سال 1398 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف فرم کوتاه (PWBS)، مقیاس شفقت نسبت به خود (SCS) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ II) استفاده شد. در نهایت داده ها با روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

شفقت به خود همبستگی مثبت معناداری با بهزیستی روان شناختی (66/0r=، 01/0>p) و همبستگی منفی معناداری با اجتناب تجربی (72/0-r=، 01/0>p) و نیز اجتناب تجربی همبستگی منفی معناداری با بهزیستی روان شناختی (65/0r-=، 01/0>p) دارد و همچنین نتیجه بررسی اثر غیرمستقیم نشان داد که شفقت به خود می تواند با واسطه گری اجتناب تجربی، بهزیستی روانی را به طور معناداری پیش بینی کند (35/0= β؛ 001/0>p).

نتیجه گیری:

 باتوجه به یافته های پژوهش می توان اذعان نمود که اجتناب تجربی و شفقت نسبت به خود نقش مهم و تاثیرگذاری بر بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به ام اس دارند و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که با افزایش انعطاف پذیری روانشناختی (کاهش اجتناب تجربی) می توان تا حدودی سبب بهبود بهزیستی روانشناختی در این بیماران شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!