ژئوشیمی و پتروژنز سنگ های نفوذی کانسار آهن چادرملو، تاکیدی بر ویژگی های ژئوشیمیایی ایزوتوپ های Sr-Nd-Pb

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آنالیزهای ژیوشیمیایی سنگ کل و ایزوتوپ های Sr-Nd-Pb سنگ های نفوذی منطقه چادرملو، ارتباط با تاریخچه ماگمایی کوهزایی کادومین حاشیه شمالی گندوانا در طول پرکامبرین پایانی-اوایل پالیوزوییک را نشان می دهد. گرچه این آنالیزها نشان دهنده شباهت های ژیوشیمیایی از جمله کالک آلکالن بودن، غنی شدگی  در عناصر لیتوفیل درشت یون مانند Rb، Ba، K و Cs، تهی شدگی عناصری مانند Nb، Ta، P، Ti و الگوهای عناصر خاکی کمیاب  را از خود نشان می دهند، اما  داده های ایزوتوپی Sr-Nd سنگ های مورد مطالعه منطقه آشکارا گویای ناهم منشا بودن نمونه های بازیک (گابرویی) و فلسیک (گرانیتی) می باشند به گونه ای که، این داده های Sr-Nd سنگ کل (1/8- 3/6-= ɛNd(t)) به همراه نسبت بالای (207Pb/206Pb)t نشان دهنده یک مذاب مشتق شده از پوسته قاره ای برای گرانیتوییدها و منشا گوشته ای برای گابروهاست. سن های به دست آمده از این دو گروه سنگی نیز نشان می دهد که گابروها قدیمی تر از گرانیتوییدها می باشند. رژیم زمین ساخت کششی به وسیله عقب نشینی یا دی لامیناسیون صفحات باعث ذوب مجدد سنگ های آذرین قدیمی مربوط به کمان و برهم کنش با پی سنگ قاره ای کامبرین شده و مذاب های گرانتیوییدی منطقه مورد مطالعه را شکل می دهد. در الگوهای بهنجارشده عناصر خاکی کمیاب گابروها نسبت به کندریت ها، اختلاط ژیوشیمیایی و ایزوتوپی و افزایش نسبت های  LREE/HREE  به خوبی دیده می شوند که شواهدی بر ناهمگنی گوشته و برهم کنش با پی سنگ پالیوپروتروزوییک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2520157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!