شیمی کانی کروم اسپینل در توده اولترامافیک- مافیک سرگز-آب شور (سیخوران)، جنوب خاور ایران: رهیافتی بر محیط زمین ساختی تشکیل توده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توده اولترامافیک- مافیک سرگز- آب شور (سیخوران) در جنوب خاور پهنه دگرگونی- ماگمایی سنندج - سیرجان در منطقه اسفندقه در داخل سنگ های دگرگونی پالیوزوییک بالایی- تریاس نفوذ کرده و توسط سنگ های رسوبی ژوراسیک پوشیده شده است. این توده از هارزبورژیت و دونیت پورفیروکلاستی تفاله گوشته ای (واحد تکتونیت)، سنگ های اولترامافیک -مافیک انباشتی لایه ای، توده بزرگ گابروی ایزوتروپ و دایک های پراکنده میکروگابرویی-دیابازی تشکیل شده و فاقد بخش های خروجی و رسوبی (دسته دایک های دیابازی، بازالت های توده ای و بالشی، هیالوکلاستیت ، چرت، رادیولاریت و آهک پلاژیک) یک مجموعه افیولیتی است. همچنین به صورت یک توده نفوذی بزرگ به درون دگرگونه های پالیوزوییک بالایی- تریاس میزبان تزریق شده و سبب ایجاد دگرگونی همبری شدید و ذوب آمفیبولیت های میزبان گردیده و از این رو، یک  توالی افیولیتی کامل نیست. دونیت های پورفیروکلاستی و اولترامافیک -مافیک های انباشتی لایه ای مهم ترین بخش های این توده هستند. کروم اسپینل با ترکیبات غنی تا فقیر از کروم و منشاهای ماگمایی تا تفال‎ه ای بازماندی در بخش های اولترامافیک گوشته ای و انباشتی لایه ای این توده یافت می شود. بلورهای خودشکل این کانی غالبا با بافت انباشتی توده ای و لایه ای در داخل و در بین دانه های الیوین دیده می شوند. ترکیب کروم اسپینل در این مجموعه از نوع کرومیت، منیزیوکرومیت، هرسینیت و اسپینل و منطبق با کروم اسپینل های پریدوتیت های تهی شده نواحی فرافرورانشی به ویژه سنگ های حوضه های فرافرورانشی کمانی است که با ماگماهای بونینیتی برهم کنش داشته اند. برداشت های دقیق صحرایی به همراه نتایج سن سنجی ایزوتوپی پیشین و این پژوهش بر روی زیرکن های استخراج شده از نمونه پگماتوییدی حاصل از ذوب بخشی آمفیبولیت های میزبان توده گابروی ایزوتروپ (187.2 ± 2.6 Ma) نشان می دهند که توده اولترامافیک- مافیک آلپی سرگز-آب شور به صورت یک ستون (دیاپیر) گوشته ای آستنوسفری در حال صعود و ذوب بخشی در زمان تریاس پسین- ژوراسیک پیشین در یک حوضه کششی فرافرورانشی درون/ پیش کمانی جنینی در داخل نوار دگرگونی- ماگمایی نوع آندی سنندج- سیرجان جایگزین شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2520161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!