بررسی و اولویت بندی ریسک های چرخه حیات پروژه های آب و فاضلاب با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP (مطالعه موردی پروژه های آب و فاضلاب استان ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی ویژگی های فنی، اجتماعی، زیست محیطی ،جغرافیایی و نیز اقتصادی در فرایند پروژه های آب و فاضلاب در مقیاس گسترده ضروری می باشد . هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی ریسک های آب و فاضلاب در استان ایلام نیز می باشد. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای عمیق به شناسایی ریسک در چرخه حیات و با استفاده از روایی محتوا CVR به حذف فاکتور های غیر مرتبط پرداخته شده است . سپس با طراحی پرسشنامه و جامعه اماری 40 نفره از کارشناسان آب و فاضلاب که با استفاده ازفرمول کوکران تعیین گردیده است به بررسی اثر اهمیت عامل های ریسکی در چرخه حیات پروژه پرداخته شده است. . در این پژوهش پایایی درونی سازه 76/ 0 که که حاکی از همسانی درونی خوبی بوده است می باشد. سپس با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه بندی ریسک ها پرداخته شده است که در این پژوهش ریسک های عدم وجود نقشه ها و دتایل های اجرایی و عدم طراحی صحیح و نیاز به تغییرات در مرحله اجرا نسبت به طرح بیشترین اهمیت ریسکی و تغییرات را برخوردار بوده است . سپس برای اولویت بندی مراحل چرخه حیات پروژه با استفاده از تکنیک AHP و جامعه خبرگان (5 الی 7 نفره)به بررسی مراحل چرخه حیات با الترناتیو های ایمنی - هزینه - زمان پرداخته شده است که نتایج نشان می دهد طراحی و برنامه ریزی بالاترین اولویت و استقرار کمترین اهمیت را در این پژوهش به خود اختصاص داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2521241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!