بررسی اثر کمپلکس وانادیوم-روی بر تغییرات ساختار هیستولوژیک و استریولوژیک، آنزیم های عملکردی و شاخص های استرس اکسیداتیو بافت کبد در موش های صحرایی نر بالغ مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

وانادیوم و روی به عنوان عناصری با غلظت کم در بدن جانداران با طیف گسترده ای از فعالیت ها مشخص می شوند. فعالیت شبه انسولینی آن ها از طریق تنظیم متابولیسم کربوهیدرات ها، لیپیدها و حذف علایم ثانویه این بیماری، به وضوح توانایی این عناصر را در بهبود بیماری دیابت نشان می دهد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر کمپلکس وانادیوم-روی بر تغییرات ساختاری، عملکردی و وضعیت استرس اکسیداتیو بافت کبد در موش های صحرایی نر بالغ دیابتی صورت گرفت.

روش‎ کار:

 40 سر موش صحرایی نر بالغ با دامنه وزنی یکسان به طور تصادفی به 4 گروه 10 تایی (شاهد، دیابتی، موش های سالم دریافت کننده کمپلکس وانادیوم-روی، موش های دیابتی دریافت کننده کمپلکس وانادیوم-روی) تقسیم شدند و این ترکیب را به میزان 10 میلی گرم/کیلوگرم، 1 بار در روز به مدت 60 روز به صورت گاواژ دهانی دریافت کردند. در پایان دوره پس از خونگیری، بخشی از بافت کبد برای اندازه گیری شاخص های استرس اکسیداتیو و باقی آن جهت مطالعات استریولوژی و هیستولوژی از بدن خارج شد. سرم جدا شده از حیوانات نیز جهت اندازه گیری آنزیم های عملکردی بافت کبد (آسپارتات آمینوترانسفراز، آلکالاین فسفاتاز، آلانین آمینوترانسفراز) مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

کمپلکس وانادیوم-روی در حالت طبیعی هیچ عوارضی برای بافت کبد ندارد اما می تواند با کاهش سطح گلوکز خون در موش های دیابتی و بهبود وضعیت استرس اکسیداتیو از آسیب های ساختاری بافت کبد تا حد زیادی ممانعت به عمل آورد.

نتیجه گیری نهایی:

 کمپلکس وانادیوم-روی می تواند با مکانیسم کنترل قند خون و مهار استرس اکسیداتیو رهیافتی مناسب برای جلوگیری از بروز آسیب های کبدی که به دنبال هیپرگلیسمی مزمن در بیماران دیابتی ایجاد می گردد، به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!