مقایسه اثر بخشی آموزش فرزند پروری مثبت و کتاب درمانی بر اضطراب کودکان با رویکرد طرحواره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش برنامه ی فرزند پروری مثبت و کتاب درمانی با رویکرد طرحواره بر اضطراب کودکان انجام شده است.

روش

طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله ی مدارس ناحیه دو شهر کرمان در سال 1398 بود ، که از طریق فهرست رفتاری کودک آخن باخ (آخنباخ و رسکورلا ، 2001) از بین آنها 45 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. دو گروه 15 نفره آزمایشی (آموزش گروهی فرزند پروری مثبت ، کتاب درمانی با رویکرد طرحواره) و یک گروه به عنوان گروه کنترل . فرزند پروری مثبت در 8 جلسه 90 دقیقه ای و کتاب درمانی در 4 جلسه 60 دقیقه ای برای مادران این کودکان اجرا شد و مجددا فهرست رفتاری کودکان آخن باخ (CBCL)  توسط مادران هر سه گروه تکمیل شد.، گروه کنترل هیچ  گونه مداخلاتی دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-20  و  روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.

یافته ها

نتایج ، اثر بخشی هر دو روش بر کاهش اضطراب را نشان داد  . آموزش گروهی فرزند پروری مثبت نسبت به روش کتاب درمانی اثربخشی بیشتری داشت.

نتیجه گیری

بنابراین به نظر می رسد این دو روش ، راهبردهای موثری هستند که می توان  آنها را در تدوین طرح های رواندرمانی کودکان با مشکل اضطراب مد نظر قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!