بررسی ویژگی های باکتریوسین تولید شده توسط باکتری لاکتوباسیلوس هلویتیکوس و ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی آن بر میکروارگانیسم های بیماری زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتریوسین ها ترکیبات پپتیدی زیست فعالی هستند که توسط ریبوزم باکتری ها تولید می شوند و دارای اثرات مهارکنندگی و کشندگی روی برخی از میکروارگانیسم های دیگر هستند. امروزه صنعت باکتریوسین به عنوان نگهدارنده های طبیعی به طور قابل ملاحظه ای جایگزین نقش نگهدارنده های شیمیایی در ماندگاری و ایمنی مواد غذایی شده است. پیشرفت در مطالعه باکتریوسین ها با افزایش تقاضای مصرف کنندگان جهت کاربرد نگهدارنده های طبیعی در فراورده های غذایی همراه شده است. در این پژوهش، شناسایی باکتری  لاکتوباسیلوس هلویتیکوس با استفاده از روش توالی یابی ژن 16S rRNA انجام شد. فعالیت ضدمیکروبی سوپرناتانت خنثی شده باکتری لاکتوباسیلوس هلویتیکوس علیه برخی از پاتوژن های شاخص بیماری زا بررسی شد. ویژگی های مختلف این ترکیب باکتریوسینی از قبیل ماهیت پروتیینی آن، مقاومت به حرارت، pH و همچنین، اثر دمای نگهداری بر پایداری آن بررسی شد. سوپرناتانت فاقد سلول باکتری لاکتوباسیلوس هلویتیکوس، علیه 6 باکتری فعالیت ضدمیکروبی با هاله ممانعت از رشد mm 8/5-18/7 داشت. باکتریوسین تولید شده توسط لاکتوباسیلوس هلویتیکوس به صورت کامل نسبت به آنزیم های پروتییناز K، آلفا-کموتریپسین، پروتیاز، و تریپسین حساس بود؛ اگر چه پس از قرارگیری در معرض پپسین حدود 41 % برای استافیلوکوکوس اوریوس و حدود 30 % برای میکروکوکوس لوتیوس کاهش فعالیت داشت. سوپرناتانت حاوی باکتریوسین نسبت به دماهای مختلف و همچنین pHهای 2 تا 11 مقاومت داشت. بهترین دما برای نگهداری باکتریوسین مورد مطالعه، °C 80- و به مدت 1 ماه بود. توانایی باکتریوسین تولید شده توسط لاکتوباسیلوس هلویتیکوس در مهار پاتوژن های مختلف و همچنین پایداری بالا نسبت به pH  و درجه حرارت می تواند آن را به عنوان نگهدارنده طبیعی معرفی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!