مطالعه ی عوامل حمایت کننده ی روایی محتوی در آزمون چهار گزینه ای درک مطلب EPT از دیدگاه مولفه محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دراین پژوهش، به بررسی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی قسمتی از بخش درک‌مطلب آزمون استاندارد ای‌پی‌تی که هر ماه در ایران برگزار می‌شود می‌پردازیم، وبا اختصاص هر یک از سوالات آن، به یکی از مولفه‌های موثرشناخته‌شده در درک‌مطلب، سعی بر تحلیل آن می‌کنیم. توانایی ما در خواندن در زبان دوم، در ابتدا، به میزان آشنایی ما با دانش متنی که همان کلمات و دستور‌زبان هدف است بستگی‌دارد؛ و سپس تحت تاثیر دانش غیر‌متنی ماست؛ که اگر ارزیابی این توانایی با «دانش غیر‌متنی» ما، بیش از میزان هنجار آن آمیخته گردد؛ نتیجه‌ی حاصله اعتبار استاندارد سوال را تامین نخواهدکرد. ازآنجایی که آزمون‌های سرنوشت‌سازی[i] مانند EPT برای آزمون‌دهندگان با تجربیات و دیگر توانایی‌های شناختی متفاوت فردی طراحی می‌شوند، متوازن‌ساختن این مداخله ما را به نتایج مطلوب‌تری خواهد‌رساند. 85 سوال از 22 متن علمی‌توضیحی به‌طور تصادفی انتخاب شدند، و 150 آزمون‌ورخانم فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری علوم‌انسانی، تجربی، و ریاضی از شهرستان ملایر در آزمون شرکت‌کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل آماری همبستگی پیرسون، نسبت خصیصه‌ی متفاوت-خصیصه‌ی یکسان، تحلیل آماری اکتشافی، و مدل تعدیل جزیی بررسی گردیدند. نتایج حاصله نشان‌داد که دانش غیر‌متنی در آزمون، تاثیر معنی‌دار و بیش از حد انتظاری نشان‌می‌دهد.معلمان، مدرسان، و موسسه‌های مجری طراحی آزمونهای استاندارد در زبان دوم، از نتایج تحقیق حاضر استفاده خواهند‌کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
727 تا 762
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!